Dosering av sving

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
UnicornSpaceship
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/10-2018 13:06

Hei, vi har nettopp hatt om dosering av svinger i fysikk 2. Da læreren min skulle forklare tegnet han en figur som dette:
Dosering av sving.jpg
Dosering av sving.jpg (135.26 kiB) Vist 2067 ganger
I etterkant prøvde å lage denne figuren fra eget minne, men da tenkte jeg annerledes. Jeg tegnet nemlig inn tyngdekraften, med dens komponenter i parallell- og normalretningen, og sa at det var parallellkomponenten av tyngdekraften som var kraftsummen, og at det var denne som holdt bilen på veien. Det jeg ikke skjønner er derfor hvorfor man her kan dekomponere normalkraften, og si at en av komponentene dens er kraftsummen, når man vanligvis ikke dekomponerer normalkraften i oppgaver om skråplan. Noen som har noen tanker/tips til dette?
Fysikksvar

Sett at svingen har hellingsvinkel lik [tex]\alpha[/tex].

Krefter som verkar på bilen: Tyngda [tex]\overrightarrow{G}[/tex] og krafta [tex]\overrightarrow{K}[/tex] frå underlaget.

Dersom bilen køyrer gjennom svingen med konstant banefart, er

sentripetalkrafta = [tex]\overrightarrow{F}_{res}[/tex] = [tex]\overrightarrow{K}[/tex] + [tex]\overrightarrow{G}[/tex]

Dersom vi ikkje har friksjonskraft sidelengs frå underlaget , blir krafta [tex]\overrightarrow{K}[/tex] ei rein normalkraft ([tex]\overrightarrow{N}[/tex] )

I dette tilfelle blir F[tex]_{res}[/tex] = [tex]\overrightarrow{N}[/tex] + [tex]\overrightarrow{G}[/tex]

Konstruerer vektorsummen. Da ser vi at

Sentripetalkrafta [tex]\overrightarrow{F}_{res}[/tex]( absoluttverdi ) = G [tex]\cdot[/tex] tan([tex]\alpha[/tex])
Svar