1T og S1 geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bigeyes90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 03/11-2019 17:09

Hei. Jeg har aldri brukt Geogebra før. Har regnet ut en del oppgaver i del 2 nå. Jeg bruker utrolig lang tid ettersom geogebra er nytt for meg. Har regnet ut og lagret en del oppgaver og har det i egen fil. Det blir så mye screenshot/klipp/og lim. Har dere en enkel løsning på det? Hva gjør dere under eksamen? Hvordan kan jeg være mest mulig forberedt på del 2? Jeg pleier aldri å "lagre" oppgavene jeg løser på geogebra, pleier å ta screenshot. Er det lurt å lagre tidligere eksamens oppgaver?

all tips tas i mot :)
GeoHjelper123

Halla!

Jeg skjønner at geogebra kan være ganske vanskelig for noen. Selv har jeg mange venner som syns geogebra er vanskelig, men jeg syns at jeg har ganske god kontroll på det og hvis du lærer deg geogebra, så vil livet ditt bli så mye lettere.

Det første jeg vil si er at beste måten å lære seg geogebra på er å utforske på egenhånd. Prøv deg frem. Se hva de ulike knappene gjør og utforsk alle mulige funksjoner. (Veldig stor del av geogebra er ikke relevant for oss i videregående, så ikke prøv absolutt alle funksjoner, men de som du tror kan være nyttige.)

Hva jeg gjør på eksamen/tentamen: Ja, enig i at det blir mye klipp og lim, men det du kan gjøre (hvis du ikke gjør det fra før) er å lage og lagre en innleveringsfil på forhånd. I denne filen har du skrevet alt, som navnet ditt/kandidatnummer, faget, klasse og til og med oppgave nummere. Så alt du skal gjøre er å klippe fra geogebra og lime det inn i word-filen din. Når det gjelder å lagre geogebra, jeg pleier ikke å lagre oppgavene fra tentamen, men det kan være lurt å lagre de til du har fått tilbake karakteren, bare i tilfellet noe ikke ser riktig ut eller noe sånt.


Viktigste deler av geogebra for matten i videregående er:

Grafikkfelt:

Jeg kan ikke si så mye om S1, for jeg har tatt R1, men i 1T er det hvertfall ikke så mye bruk av grafikkfeltet. Det eneste du bruker den til er å tegne ulike grafer. Så det er lurt å kunne bytte farger på grafer og sette navn på aksene. Selvfølgelig må du også kunne zoome inn og ut. Det er også lurt å vite hvordan man finner nullpunktene, ekstremalpunktene, skjæringspunktene osv. ved hjelp av de verktøyene i "verktøykassa", altså uten CAS.

CAS:

CAS er veldig nyttig verktøy, som er jeg helt forelsket i. Det er noen viktige ting du burde huske:
1) Forskjell mellom Løs og NLøs: Løs gir deg eksakte svaret, mens NLøs gir deg rundet svar. For eksempel, " Løs(3x=1) " gir deg svaret x=1/3, mens NLøs(3x=1) gir svaret 0,33.
2) Basic formatet av CAS kommandoer er slik: KommandoNavn(verdi1, verdi2, .... ).
Altså, først kommer kommando navnet, deretter kommer paranteser. Inni de har du noen verdier som denne kommandoen trenger. Hvor mange verdier du må putte inn er avhengig av hvilken kommando du bruker, men det kommer ofte opp forslag om kommando og der står det også hvilke verdier og hvor mange verdier kommandoen trenger.
3) Rekkefølgen på disse verdiene er viktig. Putt de inn i angitte rekkefølgen.
4) Lister: Noen kommandoer tar inn lister som verdier. Lister er egentlig bare en samling av tall, verdier, objekt og hva som helst egentlig. Liste lages ved hjelp av disse paranteser: { }. Grunnen til å bruke lister er til å gruppere objekter sammen.

For eksempel:
{2, 3, 5, 8, 13} er et eksempel på liste. (liste med tall)
{2x+1=15, 17x-2=9, 15x=6} er også et annet eksempel på liste. (liste med likninger)
{(1,2),(2,5),(6,17)} er også en annen liste. (liste med punkter.)

Som sagt, noen kommandoer tar inn lister som verdier (parametere). Dette er det viktig å være obs på. Det er en feil som er lett å gjøre.

For eksemepel:
Når du bruker kommandoen "løs" for å løse likningssett, da oppgir du ikke to (eller flere) likninger, men du oppgir EN LISTE med to eller flere likninger.

Så det er feil:
løs(2x+2y=9, 3x-3y=4, x, y)
(du trenger også å oppgi hva som er variabler i de likningsettene, derfor skriver jeg x og y på slutten)

Mens det er riktig:
løs({2x+2y=9, 3x-3y=4}, {x,y})

Håper dette hjelper! Beklager hvis jeg tok med ting som var veldig åpenbare, men du kan aldri få for mye hjelp :D
Bigeyes90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 03/11-2019 17:09

Tusen tusen takk for svar :D
Svar