Matematikk R1 høst 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LilleTrille

Kristian Saug skrev:Hei,

Her var det mange forskjellige forslag på løsning til oppg 5, del 1 !

a) nCr(7, 3) * nCr(5, 2) = ((7*6*5)/(3*2*1)) * ((5*4)/(2*1)) = 35 * 10 = 350
Altså 350 mulige kombinasjoner

b) (3/7) * (2/5) = 6/35
Altså 6/35 sannsynlig at begge blir med

c) (3/7) * (3/5) + (4/7) * (2/5) = 17/35
Altså 17/35 sannsynlig at bare en blir med

Kontroll:
(4/7) * (3/5) = 12/35
Altså 12/35 sannsynlig at ingen blir med
Da har vi summen av alle muligheter:
(6 + 17 + 12)/35 = 35/35 = 1
Gjest

AllekanDelta skrev:Er det noen som vet når karakteren publiseres, sånn ish?
Karakteren publiseres en liten stunder etter fellesensuren, som er 3.januar. Tipper at du får karakteren ca. 5.januar. Er bare å smøre seg med tålmodighet.
LilleTrille

Fikk 17/35 selv når jeg prøvde på 5 c), men gir ikke mening at sannsynligheten for at en av de kommer med blir over 50%. Vi må vel også utelukke gangene hvor begge 2 kommer med? Men roter ofte på sannsynlighet
Estoy

LilleTrille skrev:Fikk 17/35 selv når jeg prøvde på 5 c), men gir ikke mening at sannsynligheten for at en av de kommer med blir over 50%. Vi må vel også utelukke gangene hvor begge 2 kommer med? Men roter ofte på sannsynlighet
En lærer jeg snakket med sa at det er logisk å tenke seg at 3c kan regnes slik: (nCr(5,1)*nCr(7,0)/nCr(12,1))*(nCr(5,0)*nCr(7,1)/nCr(12,1))=35/144.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Estoy skrev:
LilleTrille skrev:Fikk 17/35 selv når jeg prøvde på 5 c), men gir ikke mening at sannsynligheten for at en av de kommer med blir over 50%. Vi må vel også utelukke gangene hvor begge 2 kommer med? Men roter ofte på sannsynlighet
En lærer jeg snakket med sa at det er logisk å tenke seg at 3c kan regnes slik: (nCr(5,1)*nCr(7,0)/nCr(12,1))*(nCr(5,0)*nCr(7,1)/nCr(12,1))=35/144.

Sannsynligheten for at akkurat en ev dem blir med er 17/35
Sist redigert av Kristian Saug den 14/11-2019 17:42, redigert 1 gang totalt.
Mattebruker

Hva fikk dere at vinkelen mellom fartsretningen og x-aksen ble?
Fredque

Nå må du roe ned på utropstegnene Kristian.
Gjest

Aborg skrev:Jeg skrev ned funksjonen på geogebra med k. Dermed laget jeg en glider for k, som viste at alle verdier over=-0.03 ville føre til at funksjonen ville ha både et bunnpunkt og et toppunkt. Vet da jammen om dette er riktig. Har aldri sett en slik oppgave før, verken i boka, eller i gamle eksamensoppgaver.
Det er bare å løse likningen for f'(x)=0, for ekstremalpunkt, også ser du hvilke verdier K ikke kan ha. I dette tilfelle var K i en kvadratrot. Så den kunne ikke være mindre eller lik -1/3. Hadde K vært -1/3 så hadde grafen hatt et terassepunkt.
Jakob1505
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 14/11-2019 16:21

Her er dokumentet jeg leverte på del 2. Kommenter gjerne hvis dere fikk andre svar!
Vedlegg
Eksamen H19 2.docx
(372.21 kiB) Lastet ned 1154 ganger
Ovlix

Jakob1505 skrev:Her er dokumentet jeg leverte på del 2. Kommenter gjerne hvis dere fikk andre svar!
Hadde vært interessant å vite hvordan du kom frem til svaret på 1c Jakob. Personlig fikk jeg svaret 17%, men jeg ser at ditt svar virker mer realistisk:)
Jakob1505
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 14/11-2019 16:21

Ovlix skrev:
Jakob1505 skrev:Her er dokumentet jeg leverte på del 2. Kommenter gjerne hvis dere fikk andre svar!
Hadde vært interessant å vite hvordan du kom frem til svaret på 1c Jakob. Personlig fikk jeg svaret 17%, men jeg ser at ditt svar virker mer realistisk:)
Klarer ikke skrive formler her, men kan legge ved et bilde av det jeg skrev:) Brukte Bayes setning(?) E-postene inneholder enten ord fra listen eller ikke. Så sannsynligheten for at en e-post ikke inneholder ord fra liste er 1 minus sannsynligheten for at den gjør det
Vedlegg
Oppg1.jpg
Oppg1.jpg (31.31 kiB) Vist 4989 ganger
Joes

Mrmatte skrev:Kan ikke 5b og c løses som hypergeometrisk sannsynlighet? Altså sannsynligheten for at de blir valgt ut av 12 og fra hver klasse.
Jo, det er faktisk teknisk mulig. Men du må da regne hypergeomtrisk fordeling for hver klasse. Og til slutt må du summere disse sammen, slik det er vist av andre i diskusjonen. For Jens ville det f.eks blitt (1,1)(4,1) / (5,2) = 1*4 /10 = 4/10=2/5. En svært tungvint måte å komme fram til 2/5 :)
joes

Har våget meg på et løsningsforslag. Kjør på med korreksjoner :)
https://matematikk.net/side/R1_2019_h%C ... C3%98SNING
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

joes skrev:Har våget meg på et løsningsforslag. Kjør på med korreksjoner :)
https://matematikk.net/side/R1_2019_h%C ... C3%98SNING
Eg er ikkje den beste i matte, so eg spørr for min egen del her og ikkje fordi eg er sikker.
men, på del 1 oppg 3c har du "x ≤ 2 eller − 3 ≤ x ≤ 2" er det rett eller burde det være "x ≤ -5 eller − 3 ≤ x ≤ 2"?

og på del 2 oppg 3b, var ikkje litt av poenget med å finne ut når ballane treff bakken i oppg a, sån at du kan ha rett sluttverdi på grafen du skal lage i oppg b?
Siden ballane kan ikkje gå under bakkenivå
start 0, slutt 6.42 etc

og eit generelt spørsmål. På den oppg glømde eg å skrive inn at eg brukte den spesifike kommandoen, so eg limte bare inn utklipp av grafen min (men med navn og verdi, ulike farger, navn på akser, viste kva start/slutt eg hadde putta inn f etc), blir det trekk for det trur du?
Joes

uxite skrev:
joes skrev:Har våget meg på et løsningsforslag. Kjør på med korreksjoner :)
https://matematikk.net/side/R1_2019_h%C ... C3%98SNING
Eg er ikkje den beste i matte, so eg spørr for min egen del her og ikkje fordi eg er sikker.
men, på del 1 oppg 3c har du "x ≤ 2 eller − 3 ≤ x ≤ 2" er det rett eller burde det være "x ≤ -5 eller − 3 ≤ x ≤ 2"?
Trykkleif. Takker :)

og på del 2 oppg 3b, var ikkje litt av poenget med å finne ut når ballane treff bakken i oppg a, sån at du kan ha rett sluttverdi på grafen du skal lage i oppg b?
Siden ballane kan ikkje gå under bakkenivå
start 0, slutt 6.42 etc
Godt poeng. Jeg hadde laget grafen allerede før oppgave b) og limte den inn i siste liten, da jeg hadde helt glemt den ut da jeg hadde kommet til slutten av løsningsforslaget litt over midnatt.

Løsningsforslaget skal nå være endret på. Tusen takk, uxite.

og eit generelt spørsmål. På den oppg glømde eg å skrive inn at eg brukte den spesifike kommandoen, so eg limte bare inn utklipp av grafen min (men med navn og verdi, ulike farger, navn på akser, viste kva start/slutt eg hadde putta inn f etc), blir det trekk for det trur du?
Burde gå greit. Så lenge det er tydelig hva du har gjort så burde det ikke være noe problem. Og du forklarer at du har lagt inn det viktigste på grafen.
Svar