R2 eksamen siste oppgave del 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Maria504

på oppgave 2 del2: Noen som fikk skæringspunkt A(3,-2,6) og Volum 4?
bergsss

Maria504 skrev:på oppgave 2 del2: Noen som fikk skæringspunkt A(3,-2,6) og Volum 4?
Fikk samme skjæringspunkt, men fikk 24 på volum. usikker på denne.
geir7222

Maria504 skrev:på oppgave 2 del2: Noen som fikk skæringspunkt A(3,-2,6) og Volum 4?
Ja fikk samme skjæringspunkt men fikk volum 24 though. hvordan var din fremgangsmetode på b?
Maria506

Brukte krysproduktet av de to første normalvektorene og ganget/skalar med den 3. også ble 1/3*12 som ble fire. Nå ble jeg jo ganske sikkert på at det var feil av meg men noe måtte jeg jo gjøre :P :oops:
geir7222

Maria506 skrev:Brukte krysproduktet av de to første normalvektorene og ganget/skalar med den 3. også ble 1/3*12 som ble fire. Nå ble jeg jo ganske sikkert på at det var feil av meg men noe måtte jeg jo gjøre :P :oops:
Oki :) mulig jeg evt også kan ha feil. jeg tenkte å finne 3 linjer mellom 2 av planene og fant der linjene skjærte z=0 planet. Så bare brukte jeg funksjonskomandoen pyramide(punkt,punkt,..) og la inn de 4 punktene hvo jeg fikk a=24
Maria504

Formelnotatene mine sa at Arealet av en piramide var 1/3* kryssprodukt av to vektorer ganget med skalaer av en vektor. Så jeg tok bare å brukte de tre vektorer. ( gjenter vel bare meg selv nå :P
bergsss

Håper noen tar seg tid til å lage et løsningsforslag så raskt som mulig :) er nervøs
Gjest

Har ikke laget løsningsforslag, men har regnet gjennom et
par av oppgavene.
Del 1 oppgave 5: b er riktig graf
Del 2 oppgave 1b: volumet er 24. Fant det i geogebra.
Del 2 oppgave 4: t=6,79 og k=2,66

Hilsen Lektor
bergsss

Gjest skrev:Har ikke laget løsningsforslag, men har regnet gjennom et
par av oppgavene.
Del 1 oppgave 5: b er riktig graf
Del 2 oppgave 1b: volumet er 24. Fant det i geogebra.
Del 2 oppgave 4: t=6,79 og k=2,66

Hilsen Lektor
Herlig!!
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Legg ut R2- oppgavesettet.
Så kan jeg lage et løsningsforslag.

Hilsen lektor KS
Gjest

Kristian Saug skrev:Legg ut R2- oppgavesettet.
Så kan jeg lage et løsningsforslag.

Hilsen lektor KS
Ligger ute. Se tredje siste post på side 1
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg har regnet meg gjennom Del 1 her, se vedlegg (ca. 10 mb, pdf).

Si fra om dere finner noen slurvefeil.

Så håper jeg noen andre regner seg gjennom del 2. :)

EDIT 21. Nov: Minusfeil i oppgave 1b) er nå korrigert. Takk til Binh! Se versjon 2 av dokumentet.
Vedlegg
LF Eksamen R2 H19 Del 1 Emilga v2.pdf
(10 MiB) Lastet ned 10076 ganger
LF Eksamen R2 H19 Del 1 Emilga v1.pdf
(9.91 MiB) Lastet ned 1907 ganger
Monir2

15 pluss minus poeng regner jeg med. Tillegg til noen slurve feil her og der på del 1. Håper da virkelig jeg kan bestå denne.
Hadde denne utregningen på 3A del 1. Virker rotetene men ville noen av dere som lager fasit git meg noe poeng her? :P
https://imgur.com/a/cqHYg3K


Ellers så amatørisk jeg er så svarte jeg oppgave 10. og satte inn N=1, N= 2 og N=3 og nøyde jeg med avslutte med N er delelig med 3. Ser opp her at det skulle mer regning til.
Mattematen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/11-2019 09:33

Stor takk til løsningsforslag! Så heldigvis veldig greit ut. Synes eksamen var grei men en del vanskelige oppgaver også.

Litt off-topic her: men vet noen hvordan det er med å glemme to streker under svaret? Har utrolig nok ikke fått med dette men kan ligge an til en god karakter. Hvor ille er dette - er det verre i R2 enn andre fag - og er det strykgrunnlag eller kan sende en ned en hel karakter?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg tror ikke det er noe krise å droppe to streker under svaret. Jeg inkluderte det hovedsakelig for å gjøre løsningsforslaget lettere å lese. Håper noen lærere her inne kan presisere.
Svar