1P eksamen høst 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gjest1234

michaelah skrev:
Kristian Saug skrev:Hei,

Her er et løsningsforslag for 1P, del 1
Har du noen formening om hva som er riktig på siste oppgave del 2? Skal man ta med personfradraget i B) eller ikke?
Det er ingen tvil om at man skal ta med personfradraget på siste oppgave fordi det blir grunnlaget for skattetrekket. Når de sier "ingen andre fradrag enn minstefradraget", mener de på personinntekten. Man kan få andre fradrag på personinntekten, som feks gjeldsfradrag osv., og det er derfor de skriver at de ikke har andre fradrag. Det er altså uavhengig av personfradraget, da dette uansett blir trukket fra den alminnelige inntekten for å beregne skatten.
gjest13

gjest1234 skrev:
michaelah skrev:
Kristian Saug skrev:Hei,

Her er et løsningsforslag for 1P, del 1
Har du noen formening om hva som er riktig på siste oppgave del 2? Skal man ta med personfradraget i B) eller ikke?
Det er ingen tvil om at man skal ta med personfradraget på siste oppgave fordi det blir grunnlaget for skattetrekket. Når de sier "ingen andre fradrag enn minstefradraget", mener de på personinntekten. Man kan få andre fradrag på personinntekten, som feks gjeldsfradrag osv., og det er derfor de skriver at de ikke har andre fradrag. Det er altså uavhengig av personfradraget, da dette uansett blir trukket fra den alminnelige inntekten for å beregne skatten.


Jeg sto selv mellom å ta med personfradraget eller ikke, hvor jeg ente opp med å ikke ta det med men jeg opplyste i besvarelsen min at jeg ikke tok med personfradraget pga oppgaveteksten. Jeg mener at grunnen for at de opplyser om at ingen andre fradrag skal tas med, er grunnen at man skal se bort i fra personfradraget. Om man ikke skal dette skjønner jeg ikke poenget med å skrive denne setningen?
Gjest

På oppgave 2,b) del 1 ser jeg at det er blitt påstått at svaret er 1 084 000 kroner. Er ikke dette feil? Blir ikke rett beregning følgende likning: x / 1 000 000 = 103,6 / 108,4 <=> x = 1 046 332

Utregningen jeg har sett som har gitt svaret 1 084 000 kroner har gjort følgende beregning: 1 000 000 * 108,4 / 100 = 1 084 000
Denne utregningen tar jo utgangspunkt i KPI'ene for år 2018 og 2015, ikke 2018 og 2016 som oppgaveteksten oppgir.
Gjest

Gjest skrev:På oppgave 2,b) del 1 ser jeg at det er blitt påstått at svaret er 1 084 000 kroner. Er ikke dette feil? Blir ikke rett beregning følgende likning: x / 1 000 000 = 103,6 / 108,4 <=> x = 1 046 332

Utregningen jeg har sett som har gitt svaret 1 084 000 kroner har gjort følgende beregning: 1 000 000 * 108,4 / 100 = 1 084 000
Denne utregningen tar jo utgangspunkt i KPI'ene for år 2018 og 2015, ikke 2018 og 2016 som oppgaveteksten oppgir.
Unnskyld, den ene brøken må snus om: x / 1 000 000 = 108,4 / 103,6
gjest1234

Har du noen formening om hva som er riktig på siste oppgave del 2? Skal man ta med personfradraget i B) eller ikke?[/quote]

Det er ingen tvil om at man skal ta med personfradraget på siste oppgave fordi det blir grunnlaget for skattetrekket. Når de sier "ingen andre fradrag enn minstefradraget", mener de på personinntekten. Man kan få andre fradrag på personinntekten, som feks gjeldsfradrag osv., og det er derfor de skriver at de ikke har andre fradrag. Det er altså uavhengig av personfradraget, da dette uansett blir trukket fra den alminnelige inntekten for å beregne skatten.[/quote]



Jeg sto selv mellom å ta med personfradraget eller ikke, hvor jeg ente opp med å ikke ta det med men jeg opplyste i besvarelsen min at jeg ikke tok med personfradraget pga oppgaveteksten. Jeg mener at grunnen for at de opplyser om at ingen andre fradrag skal tas med, er grunnen at man skal se bort i fra personfradraget. Om man ikke skal dette skjønner jeg ikke poenget med å skrive denne setningen?[/quote]

De skrev det nok slik at man ikke skulle ta hensyn til andre type fradrag, som feks gjeldsfradrag. Kanskje de også skrev det for å gjøre den vanskeligere? For om man leser punktene nøye så står det at man skal trekke fra personfradraget for å finne trekkgrunnlaget. Kan godt hende at det var ment som et lurespørsmål... Men er nok bra at du skrev en forklaring i din oppgavetekst slik at du forteller hvorfor du tenkte slik.
Jklsø

-hvis man viste utregning men desverre fikk 1036 000 som svar under 2b får man da 0 av 2 poeng? og dersom man også glemte å gange med 100 under opg 6a?
Gjeeest

Gjest skrev:På oppgave 2,b) del 1 ser jeg at det er blitt påstått at svaret er 1 084 000 kroner. Er ikke dette feil? Blir ikke rett beregning følgende likning: x / 1 000 000 = 103,6 / 108,4 <=> x = 1 046 332

Utregningen jeg har sett som har gitt svaret 1 084 000 kroner har gjort følgende beregning: 1 000 000 * 108,4 / 100 = 1 084 000
Denne utregningen tar jo utgangspunkt i KPI'ene for år 2018 og 2015, ikke 2018 og 2016 som oppgaveteksten oppgir.

Det er reallønn som er oppgitt, dvs kpi verdien for den er 100. Hadde oppgaven sagt at hun hadde 1 mill i nominell lønn, da ville regningen din vært korrekt.
Rf222

Jklsø skrev:-hvis man viste utregning men desverre fikk 1036 000 som svar under 2b får man da 0 av 2 poeng? og dersom man også glemte å gange med 100 under opg 6a?
Hvis du har riktig regnestykke så får du sikkert ikke så mye trekk
Gjest

Jklsø skrev:-hvis man viste utregning men desverre fikk 1036 000 som svar under 2b får man da 0 av 2 poeng? og dersom man også glemte å gange med 100 under opg 6a?
Man får som regel ikke poeng selv om svaret ditt ligger nærme løsningen, dersom du har hatt feil utførelse. Dersom du har gjort det riktig, men bare regnet ut feil så vil du få uttelling for det. Når det gjelder oppg.6a) så forstår jeg ikke helt hva du mener med "gange med 100" siden det er ulike framgangsmåter for å løse den oppgaven.
robin1

Det står på Udir i sensorveiledningen at dersom poengskåren er 56 så vil man få 6, og videre vil den være på 45 for å få karakter 5. Det betyr jo at man kan ha 11 feil for å få 5, men i denne eksamenen er det 60 poeng. Betyr det da at man må ha 49 poeng for å få 5 da?
Rf222

robin1 skrev:Det står på Udir i sensorveiledningen at dersom poengskåren er 56 så vil man få 6, og videre vil den være på 45 for å få karakter 5. Det betyr jo at man kan ha 11 feil for å få 5, men i denne eksamenen er det 60 poeng. Betyr det da at man må ha 49 poeng for å få 5 da?
Det er alltid totalt 60 poeng på alle eksamener så vil tro at de poenggrensene som står er de som gjelder
Gjest

robin1 skrev:Det står på Udir i sensorveiledningen at dersom poengskåren er 56 så vil man få 6, og videre vil den være på 45 for å få karakter 5. Det betyr jo at man kan ha 11 feil for å få 5, men i denne eksamenen er det 60 poeng. Betyr det da at man må ha 49 poeng for å få 5 da?
Det er nedre grenser som står i veiledningen. Det betyr at du i prinsippet må få minst 45 poeng for å få karakteren 5. Altså skal enhver poengsum fra og med 45 til og med 55 gi karakteren 5, hvis man ser kun på poengsummen og ikke tar inn andre faktorer.
Jklsø

Gjest skrev:
Jklsø skrev:-hvis man viste utregning men desverre fikk 1036 000 som svar under 2b får man da 0 av 2 poeng? og dersom man også glemte å gange med 100 under opg 6a?
Man får som regel ikke poeng selv om svaret ditt ligger nærme løsningen, dersom du har hatt feil utførelse. Dersom du har gjort det riktig, men bare regnet ut feil så vil du få uttelling for det. Når det gjelder oppg.6a) så forstår jeg ikke helt hva du mener med "gange med 100" siden det er ulike framgangsmåter for å løse den oppgaven.
tok 385 200/0.26 og fikk da 1 480 769, og trengte da å gange med 100 for å komme til svaret , men gjorde ikke det :(
vbn

Jklsø skrev:
Gjest skrev:
Jklsø skrev:-hvis man viste utregning men desverre fikk 1036 000 som svar under 2b får man da 0 av 2 poeng? og dersom man også glemte å gange med 100 under opg 6a?
Man får som regel ikke poeng selv om svaret ditt ligger nærme løsningen, dersom du har hatt feil utførelse. Dersom du har gjort det riktig, men bare regnet ut feil så vil du få uttelling for det. Når det gjelder oppg.6a) så forstår jeg ikke helt hva du mener med "gange med 100" siden det er ulike framgangsmåter for å løse den oppgaven.
tok 385 200/0.26 og fikk da 1 480 769, og trengte da å gange med 100 for å komme til svaret , men gjorde ikke det :(
Siden den oppgaven utgjør 2 p, så vil du trolig miste 1 p. Men jeg vil ikke si noe sikkert, for det vil variere fra sensor til sensor.. Noen vil kanskje trekke deg ned fordi svaret er veldig urealistisk? Det kommer også an på hvor mye du har forklart osv., da dette kan trekke deg opp. Men husk at poeng ikke alltid er en indikator på hvilken karakter du får :D
ukjent54323

Har noen fasit på oppgave 7 del 2? Regnarket.
Svar