Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Er du sikker på at denne er riktig? ser ut som du gjør en feil med 0,005 i midten der?
Hei!
Du har rett. Jeg har gjort en tastefeil, men resultatet er riktig.
Så 0.0005 = 5*10^-4, ikke 5*10^-3 som det står der.
Beklager for det. Jeg var veldig sliten i går.
Takk for at du sa ifra.
Jeg skriver en gang til det hele:
Er du sikker på at denne er riktig? ser ut som du gjør en feil med 0,005 i midten der?
Hei!
Du har rett. Jeg har gjort en tastefeil, men resultatet er riktig.
Så 0.0005 = 5*10^-4, ikke 5*10^-3 som det står der.
Beklager for det. Jeg var veldig sliten i går.
Takk for at du sa ifra.
Jeg skriver en gang til det hele:
Persson skrev:
Strålende
Er du underveis med del 2 også?
Dessverre er jeg litt opptatt frem til tirsdag. Hvis ingen andre gjør det før tirsdag kveld, da skal jeg gjøre det. Eventuelt skal jeg se om jeg kan gjøre noen få oppgaver hver dag.
Ifølge fasitene som er blitt lagt ut her ser det ut som at jeg bare har 2 feil på hele eksamen, oppgave 3 på del en og 7c på del to. Fasiten for oppgave 8 er visst ikke lagt ut her enda, men tror dere det vil være mulig å få en sekser med bare disse to oppgavene feil? (Ca 4 poeng i trekk). Beklager dårlig norsk, det er ikke førstespråket mitt.
HVIS sensor bedømmer din besvarelse til 56 av 60 poeng, er jeg temmelig sikker på at det er en 6'er.
Det heter seg at sensor skal se på helheten, men den utgjøres jo av samlet skjønn og poengsetting på hver enkelt oppgave.
Om du fikk feil svar på en oppgave (som du mener), kan det likevel vanke del-poeng for det du har gjort.
I oppgave 7c har jeg fått en skrittlengde som er dobbelt så lang som i løsningsforslaget.
Sjekket svaret mitt ved å ta 0,716*2^29 = 384 399 573.
Det jeg lurer på er hvordan de har tenkt at elevene skal bruke regneark for å løse denne oppgaven. Noen som vet?
Da har du bare sett på det siste skrittet, nr 30.
Oppgave c) spør etter første skrittlengde slik at SUMMEN av alle de 30 skrittene skal bli avstanden til månen.