Sannsynlighet på CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei. Har en oppgave som jeg ikke klarer å komme i gang med. Har null ide på hva jeg kan gjøre.

I en kasse i en butikk ligger det 100 poteter. 15 av potetene er angrepet av tørråte, mens de andre er i orden. Sylvia skal kjøpe ti poteter til middag og velger dem tilfeldig fra kassen.

a​) Hva er sannsynligheten for at alle potetene er i orden?

b​) Hva er sannsynligheten for at minst to av potetene er angrepet av tørråte?

Tenk deg så at Sylvia ønsker at det skal være minst 99 prosent sannsynlig at hun får minst ti poteter som er i orden.

c) ​Hvor mange poteter må hun kjøpe da?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:Hei. Har en oppgave som jeg ikke klarer å komme i gang med. Har null ide på hva jeg kan gjøre.

I en kasse i en butikk ligger det 100 poteter. 15 av potetene er angrepet av tørråte, mens de andre er i orden. Sylvia skal kjøpe ti poteter til middag og velger dem tilfeldig fra kassen.

a​) Hva er sannsynligheten for at alle potetene er i orden?

b​) Hva er sannsynligheten for at minst to av potetene er angrepet av tørråte?

Tenk deg så at Sylvia ønsker at det skal være minst 99 prosent sannsynlig at hun får minst ti poteter som er i orden.

c) ​Hvor mange poteter må hun kjøpe da?
Her har vi en hypergeometrisk sannsynlighetsmodell. Sier oppgaven at du MÅ bruke CAS? Hvis ikke ville jeg anbefalt å bruke sannsynlighetskalkulatoren i CAS ;)
Gjest1234

LektorNilsen skrev:
Gjest skrev:Hei. Har en oppgave som jeg ikke klarer å komme i gang med. Har null ide på hva jeg kan gjøre.

I en kasse i en butikk ligger det 100 poteter. 15 av potetene er angrepet av tørråte, mens de andre er i orden. Sylvia skal kjøpe ti poteter til middag og velger dem tilfeldig fra kassen.

a​) Hva er sannsynligheten for at alle potetene er i orden?

b​) Hva er sannsynligheten for at minst to av potetene er angrepet av tørråte?

Tenk deg så at Sylvia ønsker at det skal være minst 99 prosent sannsynlig at hun får minst ti poteter som er i orden.

c) ​Hvor mange poteter må hun kjøpe da?
Her har vi en hypergeometrisk sannsynlighetsmodell. Sier oppgaven at du MÅ bruke CAS? Hvis ikke ville jeg anbefalt å bruke sannsynlighetskalkulatoren i CAS ;)
Hei kunne du forklart litt nærmere hvordan man kan utføre denne oppgaven i sannsynlighetskalkulatoren?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Her får du løsningsforslag ved bruk av sannsynlighetskalkulatoren.
Se vedlegg
Vedlegg
Poteter.odt
Poteter
(107.31 kiB) Lastet ned 358 ganger
Svar