Vei, fart og tid

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Himika

Hei,
Jeg skjønner ikke oppgaven, spørsmålet og fasiten.
Kan dere hjelpe meg å regne ut dette?

I gymtimen løper elevene i 9C på en 20 meter lang rekke med en gjennomsnittsfart 3m/s. Hege løper bakerst og skal løpe forbi alle slik at hun kommer først i rekken. Hun løper med en gjennomsnittsfart på 5m/s.
Hvor lang tid bruker hun på å komme først?

FASIT: 10 sek
:?

Jeg får et helt annet svar.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hva har du forsøkt? Så kan vi se hvor det ikke blir korrekt :)
Himika

SveinR skrev:Hva har du forsøkt? Så kan vi se hvor det ikke blir korrekt :)
Nei, men jeg forstår ikke.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Ok - situasjonen her er at Hege skal løpe forbi 20 meter. Hun løper i 5 m/s, men de andre holder en fart på 3 m/s. Dermed så har hun en fart på 2 m/s i forhold til de andre.

Spørsmålet blir da: Hvis hun skal løpe 20 meter, og holder en fart på 2 meter per sekund, hvor lang tid tar det?
Himika

SveinR skrev:Ok - situasjonen her er at Hege skal løpe forbi 20 meter. Hun løper i 5 m/s, men de andre holder en fart på 3 m/s. Dermed så har hun en fart på 2 m/s i forhold til de andre.

Spørsmålet blir da: Hvis hun skal løpe 20 meter, og holder en fart på 2 meter per sekund, hvor lang tid tar det?
Her står det at Hege løper 5m/s , men du sier 2m/s, kan du forklare mer?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Resten av gruppen løper i 3 m/s. Hvis Hege også hadde løpt med 3 m/s, så hadde hun hele tiden ligget bakerst - altså i forhold til de andre ville hun ikke beveget seg. Når hun da istedet løper med 5 m/s, så beveger hun seg med en fart som er 2 m/s raskere enn de andre. Så i forhold til gruppen, så har hun en fart på 2 m/s. Og det er denne farten som er relevant når vi skal finne ut hvor lang tid det tar å løpe forbi gruppen.
Himika

SveinR skrev:Resten av gruppen løper i 3 m/s. Hvis Hege også hadde løpt med 3 m/s, så hadde hun hele tiden ligget bakerst - altså i forhold til de andre ville hun ikke beveget seg. Når hun da istedet løper med 5 m/s, så beveger hun seg med en fart som er 2 m/s raskere enn de andre. Så i forhold til gruppen, så har hun en fart på 2 m/s. Og det er denne farten som er relevant når vi skal finne ut hvor lang tid det tar å løpe forbi gruppen.
Takk, kan du skjekke om dette er riktig?

5m/s - 3m/s = 2m/s
tid = strekning/fart
20 meter/2m/s = 10 s
Hun bruker 10 sekunder på å komme forbi alle
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Det blir riktig det ja :)
Himika

SveinR skrev:Det blir riktig det ja :)
Takk for hjelpen, nå har jeg skjønt hvordan jeg skal gjøre sånne oppgaver :D
Svar