TMA4100 høst 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
spentstudent

Hei!

Noen gode matematikere der ute som har lyst til å se på eksamen for TMA4100 Matematikk 1 høst 2019 ved NTNU og gi et løsningsforslag tilbake ? Eksamen ble avlagt i dag, og er fryktelig spent på resultatet..

På forhånd tusen takk!
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Fra nettsida:
Dagens eksamensoppgaver og et løsningsforslag vil bli gjort tilgjengelig på ettermiddagen.
Gjest8273728

Synes at dagens eksamen var vesentlig vanskeligere enn de siste høst-eksamene fra 2013 og utover. Før det hadde man Rottman, så er vanskelig å sammenligne.

Selve oppgavene ser kanskje ikke så vanskelig ut, men utregningene og algebraen var overraskende krevende, og det er vanskelig å få alt riktig på i løpet av 4 timer. Og Epsilon-Delta bevis da! Er vel Thaules siste år som koordinator så han ville ‘gå ut med et brak’?
spentstudent

Den er enda ikke lagt ut.


Helt enig i at dagens var en del vanskeligere. Ble ganske tatt på senga av rekkene i oppg 9 for min del. Ble også veldig mange stygge uttrykk for den deriverte og dobbeltderiverte i oppg 5. Og hva i alle dager skjedde i oppg 7 ? Jeg fikk veldig dårlig tid på slutten da føringen tok en del tid, selv om jeg regnet gjennom "første utkast" på en time. Epsilon-delta var heldigvis ikke den verste jeg har sett! Ser ut til at den kommer hvert 11. år, tradisjonen tro.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

spentstudent skrev:Den er enda ikke lagt ut.


Helt enig i at dagens var en del vanskeligere. Ble ganske tatt på senga av rekkene i oppg 9 for min del. Ble også veldig mange stygge uttrykk for den deriverte og dobbeltderiverte i oppg 5. Og hva i alle dager skjedde i oppg 7 ? Jeg fikk veldig dårlig tid på slutten da føringen tok en del tid, selv om jeg regnet gjennom "første utkast" på en time. Epsilon-delta var heldigvis ikke den verste jeg har sett! Ser ut til at den kommer hvert 11. år, tradisjonen tro.
Er enig i at det integralet man fikk i oppgave 7 var litt i styggeste laget. Vurderte nesten å bare simpsone greia for litt uttelling, sparer nesten mer tid på det enn å faktisk finne den analytiske løsningen. Når det gjelder [tex]\epsilon[/tex] - [tex]\delta[/tex] kan det ta seg en diger bolle (fordi jeg er for dum).
Gjest

Fra det jeg forstod var det oppgave 7-integralet mulig å slå sammen vha. kvadratsetninga. Gjorde det ikke selv, men hørte noen som hadde gjort den slik.
Svar