valg av fag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

geir7222

Hvilke fag er rimelige greie å kunne få karakter 6 som privatist? Tenker lesing av boka og pugging hvor det da skal holde.
Har vært oppe nå nylig til eksamen og lurer på om fag som psykologi, sosiologi etc er lettere å få bra i enn feks biologi og andre realfag?
Ut fra tidligere eksamen virkere det som om realfagene er litt lenger bort fra pensumbøkene.
Ovlix

Sosiologi er det letteste faget du kan ta på vgs, er bare samfunnsfag som er sammenlignbart. Du får 6 hvis du legger ned litt innsats og tenker som en venstrevridd person (sosiologisk historie er preget enormt av venstresiden).
geir7222

Ovlix skrev:Sosiologi er det letteste faget du kan ta på vgs, er bare samfunnsfag som er sammenlignbart. Du får 6 hvis du legger ned litt innsats og tenker som en venstrevridd person (sosiologisk historie er preget enormt av venstresiden).
Ok takk :) vet du flere andre slike fag? Siden må neste ha 3 eller 4 seksere
geir7222

Ovlix skrev:Sosiologi er det letteste faget du kan ta på vgs, er bare samfunnsfag som er sammenlignbart. Du får 6 hvis du legger ned litt innsats og tenker som en venstrevridd person (sosiologisk historie er preget enormt av venstresiden).
Btw er det noen grense på hvor mange fag en kan legge til på vitnemålet? eller om det er noen overlapp
Ovlix

Jeg tok markedsføring og ledelse 1 på vg2, det var også ekstremt enkelt. Du trenger bare å lære deg sammendragene utenat også får du 6 på muntlig eksamen. Har også hørt at Historie og filosofi er enkelt. Vet ikke hva du fikk i geografi på første året, men dette er også et særdeles greit fag.
Ovlix

Du kan ta så mange fag du vil.
geir7222

Ovlix skrev:Jeg tok markedsføring og ledelse 1 på vg2, det var også ekstremt enkelt. Du trenger bare å lære deg sammendragene utenat også får du 6 på muntlig eksamen. Har også hørt at Historie og filosofi er enkelt. Vet ikke hva du fikk i geografi på første året, men dette er også et særdeles greit fag.
Håper å få laget en tråd med noen forlsag, setter veldig på ideer.
Legger til karakteren fra de forskjellige fagene, hvordan synes dere jeg egentlig bør gå frem her taktisk? (jo flere ny karakter jo lavere telles hver sekser though) sitter med følelsen av å gi opp pga fag jeg har vært opp 2 ganger til i eksamen uten å forbedre, er stuck.

engelsk: 4
spansk : 5
geografi: 6
historie: 6 og 5
gym: 5
matte T: 5
naturfag: 6
sidemål: D
bokmål Skriftlig: 3
Norsk muntlig: 5
religion og etikk: 6
samfunnsfag: 6

fysikk 1: 5
Geofag 1: 6
Biologi 1 : 5
kjemi 1: 6
kjemi 2: 4
matematikk x: 6
matte R1: 5
Matte R2: 5
asterio

Ta sosiologi og markedsføring 1 som muntlig privatist. Ta kjemi 1 og bokmål skriftlig på nytt. Hva er det du ønsker å komme inn på som har så høye opptakskrav?
geir7222

asterio skrev:Ta sosiologi og markedsføring 1 som muntlig privatist. Ta kjemi 1 og bokmål skriftlig på nytt. Hva er det du ønsker å komme inn på som har så høye opptakskrav?
Har fullt opp på alders og tilleggspoeng så har 66 poeng. Må nesten ha 68 poeng til sommeren. Jeg tenker om jeg velger sosiologi og lignende fag, kan jeg bruke de om hverandre.
eukildes

Er det medisin på UiO du skal inn på?
geir7222

eukildes skrev:Er det medisin på UiO du skal inn på?
Hadde håpet på det, siden snittet heves må jeg nesten ha 68 poeng.
geir7222

asterio skrev:Ta sosiologi og markedsføring 1 som muntlig privatist. Ta kjemi 1 og bokmål skriftlig på nytt. Hva er det du ønsker å komme inn på som har så høye opptakskrav?
Tok opp norsk for rundt et år siden hvor jeg satte av mye tid for å forbedre karakter fra 2 til 3. Har ikke klart å knekke den norsk koden.
geir7222

eukildes skrev:Er det medisin på UiO du skal inn på?
Hvordan er fysikk 1 muntlig om en velger å lese på egenhånd? har tatt R1 og R2 vet ikke om det hjelper med strømkretser osv da
anonym1233
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/12-2019 17:24

Hei! Går vg2 realfag og håper jeg kan svare på spørsmålet.

Fysikk 1 er et kombinert regne og lesefag, der du bruker teorien i boka til utregninger. Skal jeg sammenlikne fysikk med et fag, må det bli naturfag Vg1 og geofag, da læringsmetodene er nogenlunde like. Fysikken inneholder imidlertid mer matematikk enn disse fagene, og matematikk S1 burde være minimumskrav for pensumet. Med både R1 og R2 burde du klare deg bra!

I starten kan fysikken virke som et tørt fag, da man har lite kunnskap å bygge videre på. Men i de senere kapitlene ser man sammenhengen, og fysikken blir enklere. Personlig synes jeg Fysikk 1 er lettere enn Kjemi 1, da alt er «lettere» å se for seg.

Et godt tips til muntlig eksamen i Fysikk, spesielt i tema bevegelse: TEGN FIGUR!!
Da blir fysikklærere ofte begeistret.

Bruker boka «Rom Stoff Tid 1», og må si jeg er meget fornøyd med oppbyggingen og oppgavene. Sammenliknet med motstanderen «Ergo» virker denne boka også lettere å forstå med et moderne inntrykk. Her er læreverkets hjemmeside, der du kan se pensumet:
https://romstofftid1.cappelendamm.no/
geir7222

anonym1233 skrev:Hei! Går vg2 realfag og håper jeg kan svare på spørsmålet.

Fysikk 1 er et kombinert regne og lesefag, der du bruker teorien i boka til utregninger. Skal jeg sammenlikne fysikk med et fag, må det bli naturfag Vg1 og geofag, da læringsmetodene er nogenlunde like. Fysikken inneholder imidlertid mer matematikk enn disse fagene, og matematikk S1 burde være minimumskrav for pensumet. Med både R1 og R2 burde du klare deg bra!

I starten kan fysikken virke som et tørt fag, da man har lite kunnskap å bygge videre på. Men i de senere kapitlene ser man sammenhengen, og fysikken blir enklere. Personlig synes jeg Fysikk 1 er lettere enn Kjemi 1, da alt er «lettere» å se for seg.

Et godt tips til muntlig eksamen i Fysikk, spesielt i tema bevegelse: TEGN FIGUR!!
Da blir fysikklærere ofte begeistret.

Bruker boka «Rom Stoff Tid 1», og må si jeg er meget fornøyd med oppbyggingen og oppgavene. Sammenliknet med motstanderen «Ergo» virker denne boka også lettere å forstå med et moderne inntrykk. Her er læreverkets hjemmeside, der du kan se pensumet:
https://romstofftid1.cappelendamm.no/
Ok takk :) Har bestemt meg for å ta mer lese og pugg fag dette halvåret som sosiolog og psyklogi 1 osv. Mulig jeg kanskje begynner på fysikk neste måned alikevel. Noen førsøk som dere fokusere på i fysikken som kan være relevante som privatist? tenker elektronisk utstyr med bølgelenger osv kanskje ikke er så vanlig.
Svar