derivasjon

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
oiwoid

Hvordan klarer jeg å finne den deriverte av en graf bare ved å ha grafen fremfor meg?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

oiwoid skrev:Hvordan klarer jeg å finne den deriverte av en graf bare ved å ha grafen fremfor meg?
Hei,

Da kan du legge linjalen på grafen i det aktuelle punktet. Linjalen utgjør tangenten. Stigningstallet på linjalen er den deriverte av grafen for aktuelle x-verdi.
dhewofhoq

Kristian Saug skrev:
oiwoid skrev:Hvordan klarer jeg å finne den deriverte av en graf bare ved å ha grafen fremfor meg?
Hei,

Da kan du legge linjalen på grafen i det aktuelle punktet. Linjalen utgjør tangenten. Stigningstallet på linjalen er den deriverte av grafen for aktuelle x-verdi.
Men på en tredjegradgraf med vendepunkt (R1 matte)?
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

For å ha et konkret eksempel å jobbe med er det nok best om du legger ved et bilde av oppgaven.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Samme metode.
Bruk linjalen som tangent.
Dersom du skal lage fortegnslinje for den deriverte f'(x), er den negativ der funksjonen f(x) synker, null i topp- bunn og platåpunkt samt positiv der f(x) stiger.
I vendepunkt stiger eller synker f(x) mest og f'(x) får høyeste/laveste verdi. Derfor finner man vendepunkt der f''(x) = 0
Svar