1P eksamen høst 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Ja! det er lagt ut,

Men legger det ut her også
Vedlegg
1P oppg 7 del 2.odt
1P del 2, oppg 7
(105.86 kiB) Lastet ned 219 ganger
gjest12345

Noen som vet sånn ca. når man kan forvente å få karakteren? Får man bare en karakter, eller oversikt over hvilke oppgaver man fikk poeng/ ikke fikk poeng, totalvurdering osv.?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,
Sensur mener jeg faller på nyåret. Dvs da får du karakteren. Og det er det eneste du får!
Om man mener karakteren er urimelig, har man klagerett. Innen en frist. Tror det er 10 dager. Men sjekk!

Ved henvendelse til stedet du tok eksamen har du rett på å se din besvarelse. Da vil det være lurt å gå gjennom den sammen med en lærer som kan antyde om han/hun mener karakteren er rett. Forøvrig kan du jo også sammenlikne med publiserte løsningsforslag og "telle dine egne poeng".

0 - 11 p : stryk
12 - 23 p : 2
24 - 34 p : 3
35 - 44 p : 4
45 - 55 p : 5
56 - 60 p : 6

Dette er veiledende grenser. Helhetsinntrykket avgjør. Men sensor vurderer jo hver oppgave og setter sine poeng.
sensor

ved vanskelig eksamen reduseres 6 kravet med et poeng etter erfaring
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Ja,

I slike tilfeller har også de andre grensene vært senket med 1-2 poeng. Men kandidatene kan inntil videre regne med at eksamen var av normal vanskelighetsgrad.
amaliear

Tror sensuren kommer andre uke i Januar.

På oppgave 4 del 1 regnet jeg slik: 9/4=2.25
2*25 x arealet av minste 24 = 54

54/24 = 9/4
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Ja, arealet av det store rektangelet blir 54 cm^2.

Men hvordan tenker du de formlike rektanglene vil se ut? Skisse?
Gjest456

Kristian Saug skrev:Hei,

Ja, arealet av det store rektangelet blir 54 cm^2.

Men hvordan tenker du de formlike rektanglene vil se ut? Skisse?
Den lille vil ha lengde: 6 cm og bredde: 4 cm, siden 6*4= 24, mens den store vil ha lengde: 9 cm og bredde: 6 cm, ettersom 9*6= 54. Dette kan man teste ved å ta 9/6 og 6/4, og får da at forholdet mellom lengdene er 1,5, som betyr at lengden og bredden i den store trekanten er 1,5 ganger større enn den lille. Siden forholdet er konstant, og vi vet arealene i både den lille og den store trekanten, må dette være svaret.

Feks er jo 8*3 =24 og 10,8*5= 54, men forholdet mellom både l og b vil være forskjellig; 9/8= 1,35 og 5/3= 1,67, så derfor kan ikke dette være lengden og bredden.
Carolina

Hørte noen rykter om at sensur er typ jul/nyttår. Noen som vet noe eller har fått sin eksamenskarakter?
gjest1999

Carolina skrev:Hørte noen rykter om at sensur er typ jul/nyttår. Noen som vet noe eller har fått sin eksamenskarakter?
Etter det jeg vet er fellessensur 3. januar og karakterene legges ut deretter.
gjest456

gjest1999 skrev:
Carolina skrev:Hørte noen rykter om at sensur er typ jul/nyttår. Noen som vet noe eller har fått sin eksamenskarakter?
Etter det jeg vet er fellessensur 3. januar og karakterene legges ut deretter.
Står på Udir.no at fellessensuren normalt er 6.januar, så da vil eksamenskarakterene bli lagt ut kort tid etter det. De kommer iallfall ikke før januar.
gjest.1p

Er det noen som vet hvor strenge sensorer er? Har fått riktig svar på alle oppgavene, men redd sensoren finner/leter litt etter småfeil og/eller delvis mangler i utregninger. Noen som vet noe rundt dette?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Hvis du har funnet ut at alle dine svar er riktige, lover det godt!
Sensor ser på dine utregninger og hvordan du har kommet frem til svarene. Kun svar gir lite eller ingen uttelling. Men hvis du har vist utregninger og kommet frem til riktig svar, er det neppe mye sensor har å sette fingeren på.

Vedlagt er sensorveiledningen sensorene har å forholde seg til. Den ligger åpent ute på udir.no. Sensor leter ikke etter små mangler i utregningene. Sensor ser på hva du har gjort riktig og fått til samt måler dine ferdigheter opp mot kunnskapmålene.
Vedlegg
Sensorveiledning MAT1011 1P H19 (1).pdf
(229.51 kiB) Lastet ned 170 ganger
Gjest.1pp

Kristian Saug skrev:Hei,

Hvis du har funnet ut at alle dine svar er riktige, lover det godt!
Sensor ser på dine utregninger og hvordan du har kommet frem til svarene. Kun svar gir lite eller ingen uttelling. Men hvis du har vist utregninger og kommet frem til riktig svar, er det neppe mye sensor har å sette fingeren på.

Vedlagt er sensorveiledningen sensorene har å forholde seg til. Den ligger åpent ute på udir.no. Sensor leter ikke etter små mangler i utregningene. Sensor ser på hva du har gjort riktig og fått til samt måler dine ferdigheter opp mot kunnskapmålene.
Hva tror du sensor tenker angående (det jeg anser) som små pirkefeil, eks på den oppgaven (del 1) der vi skulle tegne valgtre. Der tegnet jeg opp fisk og kjøtt fra hver sin strek, og ikke fra en sammenhengende (prøver å viser under)

/ dessert
-—-(fisk)
\ ikke dessert


/dessert
—-—(kjøtt)
\ ikke dessert

Ser i noen løsningsforslag at fisk og kjøtt også skal sløyfes inn i hverandre slik:


/fisk.....osv
1—
\ kjøtt..... osv

Tror du dette er noe sensor kan pirke på?
Gjest.1pp

Gjest.1pp skrev:
Kristian Saug skrev:Hei,

Hvis du har funnet ut at alle dine svar er riktige, lover det godt!
Sensor ser på dine utregninger og hvordan du har kommet frem til svarene. Kun svar gir lite eller ingen uttelling. Men hvis du har vist utregninger og kommet frem til riktig svar, er det neppe mye sensor har å sette fingeren på.

Vedlagt er sensorveiledningen sensorene har å forholde seg til. Den ligger åpent ute på udir.no. Sensor leter ikke etter små mangler i utregningene. Sensor ser på hva du har gjort riktig og fått til samt måler dine ferdigheter opp mot kunnskapmålene.
Hva tror du sensor tenker angående (det jeg anser) som små pirkefeil, eks på den oppgaven (del 1) der vi skulle tegne valgtre. Der tegnet jeg opp fisk og kjøtt fra hver sin strek, og ikke fra en sammenhengende (prøver å viser under)

/ dessert
-—-(fisk)
\ ikke dessert


/dessert
—-—(kjøtt)
\ ikke dessert

Ser i noen løsningsforslag at fisk og kjøtt også skal sløyfes inn i hverandre slik:


/fisk.....osv
1—
\ kjøtt..... osv

Tror du dette er noe sensor kan pirke på?
De skråstrekene ved kjøtt/fisk og tallet 1, er valgtrestreker. Ble feil når jeg posta innlegget
Svar