Hjelp med Trigonometry

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Plumbomannen

Hei,

Jeg prøver å lære meg Trigonometry men får det ikke til. Sliter med å finne noe dokumentasjon på hvor jeg kan lære dette, men holder på å gi opp da jeg kan har brukt utallige timer nå uten hell.
Kan noen vær så snill å hjelpe meg å forstå disse oppgavene, eller henvise meg et sted jeg kan lære de?

Bilde

Bilde
Mattebruker

1) r = [tex]\sqrt{2}[/tex] [tex]\wedge[/tex] sin[tex]\theta[/tex] = [tex]\frac{\sqrt{2}}{2}[/tex] [tex]\Rightarrow[/tex] y = r sin[tex]\theta[/tex] = [tex]\sqrt{2}[/tex][tex]\cdot[/tex][tex]\frac{\sqrt{2}}{2}[/tex] = 1 ( true )

2) cos[tex]\theta[/tex] = [tex]\frac{1}{\sqrt{2}}[/tex] [tex]\Leftrightarrow[/tex] [tex]\theta[/tex] = [tex]\frac{\pi }{4}[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]\theta[/tex] = -[tex]\frac{\pi }{4}[/tex] + 2[tex]\pi[/tex] = [tex]\frac{7\pi }{4}[/tex]

Verktøy:

i) cos[tex]\theta[/tex]= cos(-[tex]\theta[/tex]) ( motsette vinklar har same cosinus ( kan lett visast på einingsirkelen )

ii) cos[tex]\theta[/tex] = cos([tex]\theta[/tex] + n[tex]\cdot[/tex]2[tex]\pi[/tex] )
( cos[tex]\theta[/tex] er periodisk med periode lik 2[tex]\pi[/tex] )

r = [tex]\sqrt{2}[/tex] og [tex]\theta[/tex] = [tex]\frac{\pi }{4}[/tex] [tex]\rightarrow[/tex] y = [tex]\sqrt{2}[/tex][tex]\cdot[/tex]sin([tex]\frac{\pi }{4})[/tex] = [tex]\sqrt{2}\cdot \frac{1}{\sqrt{2}}[/tex] = 1

[tex]\theta[/tex] = [tex]\frac{7\pi }{4}[/tex] [tex]\rightarrow[/tex] y = r sin[tex]\theta[/tex] = -1

Svar: Påstand 2 er sann
Svar