R1 privatist eksamen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tiptop
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 27/01-2020 23:44

Hei,

Jeg skal ta R1 privatist eksamen til våren , og leser på egen hånd.
Mitt mål er å få stakarakter. Må jeg kunne hele pensum ? Eller er det noen kapitler jeg bør spesielt legge vekt på?



Takk på forhånd. :D
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Hvis målet er ståkarakter, dvs 2'er, er det lurt å satse på å kunne nok til både 3'er og 4'er. Dette fordi du bør ha en sikkerhetsmargin til ståkarakteren.
Se på tidligere eksamener (finner du her på matematikk.net), så ser du hva de består av!
Du vil se at de alltid starter med noen derivasjonsoppgaver.
Videre er det vanlig med en oppgave innen polynomdivisjon, faktorisering og en ulikhet.
En logaritmeoppgave er vanlig.
Videre er en oppgave med vektorregning alltid med.
Sannsynlighetsoppgave kommer høyst sannsynlig.
Og en eller annen oppgave med funksjoner og drøfting av disse.
På del 2 er det nødvendig å beherske CAS og Geogebra. Dette fordi det i noen oppgaver kreves at disse verktøyene brukes. Dessuten er det tidsbesparende å bruke disse også på andre oppgaver på del 2.

Generelt blir det gitt oppgaver innen alle pensumets tema.

Mine råd til deg er:
- Jobb jevnt fra nå og frem til eksamen.
- Løs eksamensoppgaver innimellom. Og ikke se på løsningsforslag før du enten står bom fast eller sjekker fasitsvar.
- Om mulig, hør med din nærmeste skole om du kan få delta i R1-timene. Mye å hente her!
- Du kan bruke dette forumet når du står fast på oppgaver. Men vis/forklar da hva du selv har prøvd.

Sats på best mulig karakter. Høyere enn 2'er! Jeg vet ikke hvilke planer du har for videre utdanning.

Lykke til!
tiptop
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 27/01-2020 23:44

Kristian Saug skrev:Hei,

Hvis målet er ståkarakter, dvs 2'er, er det lurt å satse på å kunne nok til både 3'er og 4'er. Dette fordi du bør ha en sikkerhetsmargin til ståkarakteren.
Se på tidligere eksamener (finner du her på matematikk.net), så ser du hva de består av!
Du vil se at de alltid starter med noen derivasjonsoppgaver.
Videre er det vanlig med en oppgave innen polynomdivisjon, faktorisering og en ulikhet.
En logaritmeoppgave er vanlig.
Videre er en oppgave med vektorregning alltid med.
Sannsynlighetsoppgave kommer høyst sannsynlig.
Og en eller annen oppgave med funksjoner og drøfting av disse.
På del 2 er det nødvendig å beherske CAS og Geogebra. Dette fordi det i noen oppgaver kreves at disse verktøyene brukes. Dessuten er det tidsbesparende å bruke disse også på andre oppgaver på del 2.

Generelt blir det gitt oppgaver innen alle pensumets tema.

Mine råd til deg er:
- Jobb jevnt fra nå og frem til eksamen.
- Løs eksamensoppgaver innimellom. Og ikke se på løsningsforslag før du enten står bom fast eller sjekker fasitsvar.
- Om mulig, hør med din nærmeste skole om du kan få delta i R1-timene. Mye å hente her!
- Du kan bruke dette forumet når du står fast på oppgaver. Men vis/forklar da hva du selv har prøvd.

Sats på best mulig karakter. Høyere enn 2'er! Jeg vet ikke hvilke planer du har for videre utdanning.

Lykke til!
Tusen takk!! Det var veldig nyttig :)
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Bare hyggelig.

Og husk å ha siste versjon av R1 lærebok. Der er CAS og Geogebra best beskrevet.

Dessuten har Cappelen Damm et bra nettsted for elever. Mye å hente der også!
https://sinus-r1.cappelendamm.no/
Svar