Fysikk 2 flervalgsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Hei. Har strevet med denne en stund nå, skjønner ikke hvordan man skal finne en kraft her. Har sett i et løsningsforslag at svaralternativ A er rett. Men skjønner virkelig ikke hvordan. Noen som kan hjelpe?
Vedlegg
CAD19B1A-5713-4460-A79C-E0504B57ACA0.jpeg
CAD19B1A-5713-4460-A79C-E0504B57ACA0.jpeg (4.35 MiB) Vist 3772 ganger
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Du må bruke høyrehåndsregelen!

Tenk fartsretningen på et negativt ladet elektron i lederne, magnetfeltet som oppstår og dermed kraften som virker på lederne i retning vinkelrett høyre eller venstre.
Da vil du se at lederne tiltrekker hverandre.
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Kristian Saug skrev:Hei,

Du må bruke høyrehåndsregelen!

Tenk fartsretningen på et negativt ladet elektron i lederne, magnetfeltet som oppstår og dermed kraften som virker på lederne i retning vinkelrett høyre eller venstre.
Da vil du se at lederne tiltrekker hverandre.
Men hvordan skal jeg vite hvilken retning B-feltet har? Jeg må vel bruke den regelen om HHR på rette ledere, at man holder rundt en leder med tommelen i Strømmens retning, da vil fingrene krumme seg som B-feltet. Utifra den regelen forstår jeg ikke hvordan Vi kan få tiltrekkende krefter. Eneste muligheten jeg da ser, er om den ene lederen sitt B-felt Påvirker den andre lederen, slik at vi får tiltrekkende krefter, blir det riktig? Mener da at eks lederen til venstre har et B-felt som vil virke ut av planet der lederen til høyre ligger. Bruker vi HHR da vil rette fingre peke langs Strømmens retning, krumme fingre opp (ut av planet) og tommen (kraft) mot den første lederen igjen.

Er dette rett?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Ja, du tenker helt rett her! Lederen til høyre blir påvirket av en magnetisk kraft, satt opp av magnetfeltet som er rundt lederen til venstre. Og tilsvarende blir lederen til venstre påvirket av en magnetisk kraft, fra magnetfeltet som den høyre lederen setter opp. Og retningene tenker du helt korrekt om :)
Svar