Hjelp!! Definisjonsmengde og verdimengde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
vks2003
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/02-2020 11:08

Hei, jeg har vært borte lenge fra skolen pga sykdom, og har prøve om litt over en uke i 1T. Henger langt utenfor og er fortsatt veldig usikker på definisjonsmengde og verdimengde. Vet at definisjonsmengde er hvilke x-verdier det er mulig å sette inn i funksjonen. Og at verdimengde er hvilke y verdier man kan få ut. Jeg har vært vant til å finne verdimengde ved å se på ekstremalpunktene i Geogebra, for da er det lett å se det (hvor grafen stopper og slutter). Men hvordan finne verdimengde uten å se på en graf med topp og bunnpunkt? Vet og at på kvadratrot funksjoner, er x definert av en ulikhet, fordi tallet under kvadratroten kan ikke være negativt. Dette er da det eneste jeg vet. Hva er "reglene" for definisjonsmengde? hvordan finner man ut hva det er?
Vedlegg
YGwl3Q1FTE67Ar3IUUqBqQ.jpg
YGwl3Q1FTE67Ar3IUUqBqQ.jpg (1.33 MiB) Vist 925 ganger
Sist redigert av vks2003 den 26/02-2020 14:59, redigert 1 gang totalt.
MatteTor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 15/01-2020 16:11

Kan du ikke foreslå en konkret oppgave så kan noen forklare ut i fra den?
Mvh Tor
MatteTor på youtube
Svar