Teknisk spørsmål om sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sky
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/01-2020 17:05

Hei!


Det er to grupper mennesker.

Hvis den ene gruppa har 49% lavere sannsynlighet for å bli syk, har den andre da 51% høyere sannsynlighet for å bli syk?


Takk
josi

Sky skrev:Hei!


Det er to grupper mennesker.

Hvis den ene gruppa har 49% lavere sannsynlighet for å bli syk, har den andre da 51% høyere sannsynlighet for å bli syk?


Takk
Gitt to like store befolkningsgrupper A og B. Hvis antall syke i A er nær halparten av antall syke i B, vil antall syke i B være nær det dobbelte av antall syke i A. Tallet for B er altså ikke 51% høyere, men nær 100% høyere.
jakvah
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 09/11-2017 16:14

Se på det slik:

To grupper mennesker, A og B. Du sier at sannsynligheten for at gruppe A blir syk er 49% lavere enn sannsynligheten for at gruppe B blir syk. Vi vet ikke hva noen av sannsynlighetene er.

Hvis sannsynligheten for at A er syk er 49% lavere enn gruppe B, kan sannsyngliheten for gruppe B være alle tall, $x$, slik at $x + 49 \leq 100$.

F.eks kan sannsynligheten for at gruppe A bilr syk være 2%. Da må sannsynligheten for at gruppe B er syk være 51%. Men hvis sannsynligheten for at gruppe A er syk er 38%, blir sannsynligheten for at gruppe B er syk, 87% (ettersom 87-38 = 49).

Så få å svare på spm ditt. Nei, hvis gr A har 49% lavere sannsyn, må gr B har tilsvarende 49% høyere. Differansen er 49%, om det er høyere eller lavere kommer ann på hva du sammenlikner det med.
Sist redigert av jakvah den 25/02-2020 17:48, redigert 1 gang totalt.
Sky
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/01-2020 17:05

jakvah skrev:Se på det slik:

To grupper mennesker, A og B. La oss kalle sannsynligheten for at gruppe A blir syk er 49% lavere enn sannsynligheten for at gruppe B blir syk. Vi vet ikke hva noen av sannsynlighetene er.

Hvis sannsynligheten for at A er syk er 49% lavere enn gruppe B, kan sannsyngliheten for gruppe B være alle tall, X, slik at x + 49 < 100.

F.eks kan sannsynligheten for at gruppe A bilr syk være 2%. Da må sannsynligheten for at gruppe B er syk være 51%. Men hvis sannsynligheten for at gruppe A er syk er 38%, blir sannsynligheten for at gruppe B er syk, 87% (ettersom 87-38 = 49).

Så få å svare på spm ditt. Nei, hvis gr A har 49% lavere sannsyn, må gr B har tilsvarende 49% høyere. Differansen er 49%, om det er høyere eller lavere kommer ann på hva du sammenlikner det med.

Ahhh, dette var mye. Jeg jobber egentlig med odds ratio og prevalens risiko. Er det noe du har peiling om? Hvis oddsrisiko er 0.49, kan ikke jeg si at gruppe A har 51% lavere odds for å utvikle den sykdommen enn den gruppe B?

Det jeg skjønner ut av det du har sagt er at jeg kan ikke trekke konklusjoner om sannsynligheten for å bli syk ut i fra sannsynligheten for at den andre gruppen (A) blir syk. Er det riktig?

Hvis ja, gjelder det samme hvis jeg prater om odds risiko og prevalens risiko?

Tusen takk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det jeg skjønner ut av det du har sagt er at jeg kan ikke trekke konklusjoner om sannsynligheten for å bli syk ut i fra sannsynligheten for at den andre gruppen (A) blir syk. Er det riktig?
Det er dette jeg lurte på fra første stund. Hvorfor er sykdom i de to gruppene antatt å være avhengige hendelser? Eller med andre ord, hvorfor skal redusert risiko i den ene gruppa medføre økt risiko i den andre? Går det ikke an at begge gruppene opplever sykdom? Eller bedre; går det ikke an at begge gruppene forblir friske?

Det mangler litt kontekst.
Bilde
Sky
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/01-2020 17:05

Aleks855 skrev:
Det jeg skjønner ut av det du har sagt er at jeg kan ikke trekke konklusjoner om sannsynligheten for å bli syk ut i fra sannsynligheten for at den andre gruppen (A) blir syk. Er det riktig?
Det er dette jeg lurte på fra første stund. Hvorfor er sykdom i de to gruppene antatt å være avhengige hendelser? Eller med andre ord, hvorfor skal redusert risiko i den ene gruppa medføre økt risiko i den andre? Går det ikke an at begge gruppene opplever sykdom? Eller bedre; går det ikke an at begge gruppene forblir friske?

Det mangler litt kontekst.

spørsmålet dreier seg om sammenhengen mellom overvekt og diabetes. Man har da en gruppe som er overvektig og en annen ikke, og man skal da se på hvor stor sannsynlighet det er at man utvikler diabetes gitt at du er overvektig kontra ikke.

Jeg prøvde å forenkle hele greia, men tror jeg kompliserte alt lol. Beklager bryet.

Jeg har regnet ut at sannsynligheten er 49% lavere, og lurte bare om jeg kunne si at det var da 51% høyere for den andre gruppen. Jeg har dermed svart på spørsmålet, bare lurte på om jeg kunne si det på en annen måte. Igjen, beklager bryet og tusen takk til både deg og Jakvah.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Neida, det er ikke noe bry. Det er et godt spørsmål.

Her er greia: La oss si at gruppe B har $x \%$ sannsynlighet for å bli syk, og la oss si at gruppe A har 49% så stor sannsynlighet for å bli syk. Altså litt under halvparten så sannsynlig. Gruppe A har da $0.49x\%$ sannsynlighet for å bli syk.

Gruppe B er over dobbelt så sannsynlig å bli syk som gruppe A, fordi $P(A) = 0.49P(B) \quad \Leftrightarrow \quad P(B) = \frac{P(A)}{0.49} \approx 2.041 \cdot P(A)$.
Bilde
Sky
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/01-2020 17:05

Aleks855 skrev:Neida, det er ikke noe bry. Det er et godt spørsmål.

Her er greia: La oss si at gruppe B har $x \%$ sannsynlighet for å bli syk, og la oss si at gruppe A har 49% så stor sannsynlighet for å bli syk. Altså litt under halvparten så sannsynlig. Gruppe A har da $0.49x\%$ sannsynlighet for å bli syk.

Gruppe B er over dobbelt så sannsynlig å bli syk som gruppe A, fordi $P(A) = 0.49P(B) \quad \Leftrightarrow \quad P(B) = \frac{P(A)}{0.49} \approx 2.041 \cdot P(A)$.

hehe, jeg følte at det var en ganske dum spørsmål, jeg. :oops: Det ga mye mer mening. Tusen takk!!
Svar