Elektrisk kraft

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Riaz

Ionemotoren i Deep Space One består av to elektrisk ladde metallplater som akselererer xenonioner Xe+. Ionene starter fra ro ved den postitive plata og akselereres mot negative plata. Her forlater de romsonden gjennom hull i plata. Avstanden mellom platene er 0,66 mm, og spenninga mellom dem er 1,10 kV.

a) Forklar hvordan en slik ionemotor kan få Deep Space One til å bevege seg framover.

b) Finn den elektriske krafta på ett xenonion.

Deep Space One hadde med seg 82 kg xenon fra start. Massen til hele romsonden med drivstoff var 486 kg. Når ionemotoren jobber for fullt er det 3,4·10^11 xenonioner mellom metallplatene. Xenon har atommassen 131,3 u.

c) Gi en vurdering av hvor stor akselerasjon romsonden får når ionemotoren jobber med maksimal yteevne.


Ved oppgave ved har jeg har funnet ut den elektrisk feltstyrken. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne ladningen til xeonionet..
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

Riaz skrev:Ionemotoren i Deep Space One består av to elektrisk ladde metallplater som akselererer xenonioner Xe+. Ionene starter fra ro ved den postitive plata og akselereres mot negative plata. Her forlater de romsonden gjennom hull i plata. Avstanden mellom platene er 0,66 mm, og spenninga mellom dem er 1,10 kV.

a) Forklar hvordan en slik ionemotor kan få Deep Space One til å bevege seg framover.

b) Finn den elektriske krafta på ett xenonion.

Deep Space One hadde med seg 82 kg xenon fra start. Massen til hele romsonden med drivstoff var 486 kg. Når ionemotoren jobber for fullt er det 3,4·10^11 xenonioner mellom metallplatene. Xenon har atommassen 131,3 u.

c) Gi en vurdering av hvor stor akselerasjon romsonden får når ionemotoren jobber med maksimal yteevne.


Ved oppgave ved har jeg har funnet ut den elektrisk feltstyrken. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne ladningen til xeonionet..
Siden det står Xe+, må vel ionet ha en positiv elementærladning, altså q = e
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Svar