1T i sommerferie

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lalsys

Hei, er ny her.

Jeg lurte på om jeg kunne få råd om ett valg jeg må ta.

Jeg er student som tar påbygg i år. Jeg har fagbrev i IKT Servicefag og vil komme inni Digital infrastruktur og cybersikkerhet i NTNU Link til studie: https://www.ntnu.no/studier/bdigsec

Jeg må først ta opp R1 matte neste skoleår siden det er et av kravene for studiet. Jeg har snakket med matte læreren min og hun anbefaler sterkt at jeg går gjennom 1T matte før jeg starter med R1 matte, slik at jeg må bruke sommerferien til å lese meg opp på 1T.

Det jeg lurte på er om noen her har opplevd dette, har noen her klarte å les gjennom 1T i løpet av sommerferien og klarte det greit i R1 etterpå?

Jeg må også velge hvor jeg skal ta opp R1 matte, det blir enten i:

- Privat skole (de tilbyr kun R1 og jeg må gå gjennom 1T alene i sommerferien, men jeg får standpunkt i faget)
- Sonans (de tilbyr både 1T og R1, men det koster MYE mer og jeg får kun eksamenskarakter, ikke standpunkt)

Hvis jeg velger Sonans da slipper jeg å bruke sommerferien på en hel matte bok. Kan jeg få noe råd for dette og?

Takk på forhånd.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er enig i at du bør gjennomgå 1T før du begir deg ut på R1. 1T har riktignok mye repetisjon fra ungdomsskolepensum, men dette er fordi det er snakk om kunnskap som er så viktig at det brukes stort sett hele tiden i høyere nivå av matematikk.

Jeg har laget videogjennomgang for både 1T og R1 som du kan se her.

https://udl.no/d/1t-matematikk
https://udl.no/d/r1-matematikk

Alt er helt gratis. Det er ikke noe jeg prøver å selge.

Når det gjelder hvor du tar R1, så er det vanskelig for meg å gi spesielt gode råd, fordi det er opp til hver enkelt å avgjøre hvilken metodikk de lærer best med. Er du avhengig av klasserom? Er du avhengig av mye en-til-en tid med en lærer? Kan det være mer nyttig å ansette en privatlærer fremfor å gå på Sonans? Det er nesten noe du må avgjøre selv.

Men det jeg kan si er at hvis du kjøper ei R1-bok som har masse oppgaver, så er mye gjort. Jobben din bør i stor grad være å oppnå en teoretisk kompetanse som gjør at du klarer å løse mesteparten av oppgavene i hvert kapittel. Til rådighet har du blant annet dette forumet, hvor du kan stille spørsmål om teori eller spesifikke oppgaver, samt haugevis av videoforelesninger på nett.

Om du betaler for klasseromsundervisning, eller om du finner muligheten til å bare melde deg opp til eksamen etter selvstudie, må nesten være opp til deg selv, avhengig av hva du føler er nødvendig for deg.
Bilde
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Jeg har ingen erfaring fra dette som elev, men har undervist på vgs en rekke år i alle mattekurs.

Først vil jeg si at din lærer har helt rett når hun anbefaler deg å ta 1T i forkant av R1. På mange (mulig alle) offentlige vgs stilles dette som krav. 1T er et vidt pensum og det er for det meste nytt stoff i forhold til 2P-Y.

Sonans er en privat skole og det er vanlig at man på slike skoler kun går opp til sentralt gitt skriftlig eksamen. Og at standpunkt ikke gis.
Hvilken den andre private skolen du nevner er, vet jeg ikke. Men forstår at du får standpunktkarakter der. Er det ikke obligatorisk at du må opp i sentralt gitt skriftlig eksamen ved den skolen, men bare evt trekkes ut?

Hva koster et kurs på Sonans? Og hva koster det på den andre skolen?

Å lese 1T på egenhånd i løpet av sommerferien kan være hardt. Men det kommer jo helt an på hvor sterk du er i matematikk. Det er en vesentlig nivåforskjell på vanskelighetsgrad mellom 2P-Y og 1T. Så normalt vil jeg vel anbefale deg å følge en undervisning.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Aleks855 skrev:Jeg er enig i at du bør gjennomgå 1T før du begir deg ut på R1. 1T har riktignok mye repetisjon fra ungdomsskolepensum, men dette er fordi det er snakk om kunnskap som er så viktig at det brukes stort sett hele tiden i høyere nivå av matematikk.

Jeg har laget videogjennomgang for både 1T og R1 som du kan se her.

https://udl.no/d/1t-matematikk
https://udl.no/d/r1-matematikk

Alt er helt gratis. Det er ikke noe jeg prøver å selge.

Når det gjelder hvor du tar R1, så er det vanskelig for meg å gi spesielt gode råd, fordi det er opp til hver enkelt å avgjøre hvilken metodikk de lærer best med. Er du avhengig av klasserom? Er du avhengig av mye en-til-en tid med en lærer? Kan det være mer nyttig å ansette en privatlærer fremfor å gå på Sonans? Det er nesten noe du må avgjøre selv.

Men det jeg kan si er at hvis du kjøper ei R1-bok som har masse oppgaver, så er mye gjort. Jobben din bør i stor grad være å oppnå en teoretisk kompetanse som gjør at du klarer å løse mesteparten av oppgavene i hvert kapittel. Til rådighet har du blant annet dette forumet, hvor du kan stille spørsmål om teori eller spesifikke oppgaver, samt haugevis av videoforelesninger på nett.

Om du betaler for klasseromsundervisning, eller om du finner muligheten til å bare melde deg opp til eksamen etter selvstudie, må nesten være opp til deg selv, avhengig av hva du føler er nødvendig for deg.
Hei Aleks855!

Jeg er enig i det meste du sier her, men 1T går ikke for det meste ut på repetisjon fra ungdomsskolepensum! 1T tar for det meste for seg helt nytt stoff innen geometri, funksjoner og 2.gradsuttrykk, logaritmer, trigonometri, helt nye funksjonstyper (eksponential, polylom og potens), derivasjon og sannsynlighetsregning. Repetisjon avgrenses vel til noe innen tallregning, algebra og førstegradsuttrykk.

Både 1T og R1 er "harde" fag for de fleste. Det er tungt å bare kjøpe seg en lærebok og regne i vei.

Jeg anbefaler vår elev på det sterkeste å følge undervisning et sted. Selv har jeg inkludert en og annen privatelev i mine ordinære klasser. Det har da vært snakk om tidligere elever ved skolen. Men dette er da opp til hver enkelt skoleledelse og lærer å si OK til. (Nå ertet jeg vel på meg både Sonans og Bjørknes......).

Kristian
lalsys

Kristian Saug skrev:Hei,

Jeg har ingen erfaring fra dette som elev, men har undervist på vgs en rekke år i alle mattekurs.

Først vil jeg si at din lærer har helt rett når hun anbefaler deg å ta 1T i forkant av R1. På mange (mulig alle) offentlige vgs stilles dette som krav. 1T er et vidt pensum og det er for det meste nytt stoff i forhold til 2P-Y.

Sonans er en privat skole og det er vanlig at man på slike skoler kun går opp til sentralt gitt skriftlig eksamen. Og at standpunkt ikke gis.
Hvilken den andre private skolen du nevner er, vet jeg ikke. Men forstår at du får standpunktkarakter der. Er det ikke obligatorisk at du må opp i sentralt gitt skriftlig eksamen ved den skolen, men bare evt trekkes ut?

Hva koster et kurs på Sonans? Og hva koster det på den andre skolen?

Å lese 1T på egenhånd i løpet av sommerferien kan være hardt. Men det kommer jo helt an på hvor sterk du er i matematikk. Det er en vesentlig nivåforskjell på vanskelighetsgrad mellom 2P-Y og 1T. Så normalt vil jeg vel anbefale deg å følge en undervisning.
Hei og takk for svar.

Jeg vet ikke hvordan eksamen funker på skolen jeg kan få standpunkt i.

På sonans vil det koste 27 800kr til sammen (om jeg ikke har regnet feil). De fordeler 1T for 1. terminet og R1 for 2. terminet. Det er litt billigere hvis jeg tar det på nett. Mens i den andre skolen så koster det bare 3500kr, prisene kan ikke sammenlignes engang!

Før året her så trodde jeg at jeg var elendig i matte, men no så har jeg de beste matte karakterene (de beste karakterene generelt) jeg har noen gang hadde! Det får meg til å tanke at jeg kan kanskje klare å gå gjennom boken i løpet av 2 måneder.

Er det fysisk mulig engang, å gå gjennom hele pensumet i 1T selvstendig i kun 2 måneder? Jeg vurderer å ta valget her fordi det er mye billigere og fordi jeg får både standpunkt og eksamenskarakter.

Det eneste jeg stusser på er det med sommerferien.

Hva anbefaler du?
Gjest

Aleks855 skrev:Jeg er enig i at du bør gjennomgå 1T før du begir deg ut på R1. 1T har riktignok mye repetisjon fra ungdomsskolepensum, men dette er fordi det er snakk om kunnskap som er så viktig at det brukes stort sett hele tiden i høyere nivå av matematikk.

Jeg har laget videogjennomgang for både 1T og R1 som du kan se her.

https://udl.no/d/1t-matematikk
https://udl.no/d/r1-matematikk

Alt er helt gratis. Det er ikke noe jeg prøver å selge.

Når det gjelder hvor du tar R1, så er det vanskelig for meg å gi spesielt gode råd, fordi det er opp til hver enkelt å avgjøre hvilken metodikk de lærer best med. Er du avhengig av klasserom? Er du avhengig av mye en-til-en tid med en lærer? Kan det være mer nyttig å ansette en privatlærer fremfor å gå på Sonans? Det er nesten noe du må avgjøre selv.

Men det jeg kan si er at hvis du kjøper ei R1-bok som har masse oppgaver, så er mye gjort. Jobben din bør i stor grad være å oppnå en teoretisk kompetanse som gjør at du klarer å løse mesteparten av oppgavene i hvert kapittel. Til rådighet har du blant annet dette forumet, hvor du kan stille spørsmål om teori eller spesifikke oppgaver, samt haugevis av videoforelesninger på nett.

Om du betaler for klasseromsundervisning, eller om du finner muligheten til å bare melde deg opp til eksamen etter selvstudie, må nesten være opp til deg selv, avhengig av hva du føler er nødvendig for deg.
Hei og takk for svar.

Jeg synes videoene dine er fantastiske! De skal jeg uten tvil få bruk for.

Jeg trodde at jeg var forferdelig i matte før skoleåret her, men nå så har jeg de beste matte karakterene jeg har noen gang hadde! Jeg føler motivasjon til å prøve å gå gjennom 1T boken i løpet av sommerferien.

Men vet du om det går an? Er det mulig å forberede seg ved kun 2 måneder for R1?

Personlig, så har jeg merket at jeg lærer mest når jeg sitter alene i rommet mitt og leser side for side og gjør matte oppgavene i kronologisk rekkefølge. Jeg lærer mye mer da enn å kun høre på en lærer snakke. Men det kan fortsatt hende at jeg trenger hjelp med ting jeg ikke forstår. Så jeg strever med å finne ut hvilket alternativ som er best.

Jeg vurderer å ta privatskolen istedenfor sonans fordi det er mye billigere og fordi jeg får både standpunkt og eksamenskarakter. Det eneste jeg frykter er at jeg må gå gjennom en hel matte bok i kun 2 måneder.

Har du noen tips eller forslag?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei igjen,

Jeg har et inntrykk av at du er en godt motivert elev. Derfor tror jeg også at du klarer å komme brukbart gjennom pensum i 1T i løpet av sommeren.
Jobb slik du har tenkt. Det virker fornuftig.
Sjekk kunnskapen underveis ved å regne eksamensoppgaver du finner her på forumet!

Lykke til!
Gjest

Kristian Saug skrev:Hei igjen,

Jeg har et inntrykk av at du er en godt motivert elev. Derfor tror jeg også at du klarer å komme brukbart gjennom pensum i 1T i løpet av sommeren.
Jobb slik du har tenkt. Det virker fornuftig.
Sjekk kunnskapen underveis ved å regne eksamensoppgaver du finner her på forumet!

Lykke til!
Hei, jeg har godtatt plass hos privatskolen som jeg snakket om. Håper jeg klarer å overleve sommerferien :)
Tusen takk for motivasjonen!

Mvh Monty.
Svar