Privatisteksamen i fysikk (Trøndelag)

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
yoghurtoth
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 24/01-2020 13:52

Jeg skal opp til eksamen som privatist i fysikk 1 om et par uker, og lurer derfor på om noen som har erfaring med dette kan svare på følgende:

1) Skal man gjøre forsøk før eller under eksamen? Bør man i så fall skaffe seg noe spesielt utstyr (f. eks. prismer, gitter, voltmetere, etc.) eller sette seg inn i noen spesielle dataprogrammer (f.eks Crocodile Physics)?

2)Hva slags hjelpemidler får man bruke under selve eksaminasjonen? Jeg vet at man får ha med ett håndskrevet ark med notater. Hva med kalkulator og formelhefte?

3) Noen av oppgavene i læreverket (Ergo) går ut på at man skal finne informasjon om konkrete fysikkprosjekter (f. eks Manhattan project) eller navngitte fysikeres arbeid. Er dette noe man kan bli spurt om under eksamen?

4)Noen av delkapitlene i Ergo dreier seg om emner som ikke ser ut til å være blant målene i læreplanen (f.eks 8D: Avstander i universet). Betyr det at man ikke vil få spørsmål knyttet direkte til disse emnene, og dermed kan ha mindre fokus på disse delkapitlene?

Håper noen kan gi meg svar på dette :)
svar

1: avhenger om sensorer har utstyret tilgjengelig eller ikke i klasserommet, men du blir ihvertfall spurt om å forklare et forsøk som er en del av læreplanen. Du skal ikke ta med utstyr til lokalet


2: alle tre er lov

3: Du blir spurt om kompetansemålene i gjeldende læreplan i fysikk 1. Hvis dette kan knyttes opp mot en av dem, kan det være aktuelt å trekke inn i samtalen.


4: samme som 3


http://www.bfk.no/Documents/BFK/Utdanni ... 006_MP.pdf
yoghurtoth
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 24/01-2020 13:52

Takk for svar!

Jeg hhar en ganske enkel kalkulator (Casio fx-82EX). Vil denne gjøre nytten, eller bør jeg investere i en kraftigere modell som gjør det mulig å tegne grafer, etc. ?
Gjest

(Casio fx-82EX er god nok
Svar