Min matte eksamen og hvordan jeg opplever det!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Må bare si litt om eksamen:I dag har jeg hatt jule-matteeksamen. Jeg syns det ikke gikk så bra, stresser bare og tenker på hvor lite tid jeg har osv. klarer ikke roe meg ned, dermed gjør jeg bare feil. Det har seg slik at karakterene våre går bare på prøve resultater. jeg er faktisk god i matte ellers, jeg gjør alle oppgaver og er veldig flittig, da føles det ikke bra når du får igjen prøver med elendige resultater. får jo ingenting igjen for alle timene jeg har sittet å jobbet med alle oppgavene hjemme. mister jo litt motivasjon av dette. Og ingenting er mer irriterende enn at du sitter på eksamen og tenker og regner fram og tilbake på noe du ikke husker hvordan du gjorde. eneste du husker sidetallet det sto på i boken. jeg klarer jo alt etterhvert men sakte men sikkert bare jeg har mine egne notater og bøker. eneste som jeg skal til er å bytte bokstaver x og y med g og h, jeg blir helt satt ut, og de skriver ofte på en slik måte som er forskjellig fra det du er vant til: finn løsningsmengden istedet for løs ligningen. av og til har jeg inntrykk av at matte lærene er så vant til alle begreper og kan alt fordi de har undervist i stoffet i flere år, de glemmer at vi elever lærer dette for første gang! men nå har jeg sagt nok, måtte bare få skrevet ned frustrasjonen min over dette. takk :oops:
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Takk for at du deler dine tanker med oss. Dersom du har spørsmål framover skal vi prøve å hjelpe så godt vi kan.
MVH
Kenneth Marthinsen
Gjest

administrator skrev:Takk for at du deler dine tanker med oss. Dersom du har spørsmål framover skal vi prøve å hjelpe så godt vi kan.
MVH
Kenneth Marthinsen
Vet jeg bare er gjesst her nå men var innom forumet her bare en liten stund nå. HAr selv matte prøve i morgen og har akkuart samme problem som deg Shira. Nå er jeg kommet så langt som til 3MX men GOD altså, jeg blir bare mer og mer lei da jeg aldri husker det jeg har lært. Er det feil studie teknik eller?? HAr lurt lenge på dette. Man sitter å pugger og pugger 3-2 dager før og 1 uker etter er alt gått i glemme boksen:( Jeg synes noen lærere brude ta dette inn i seg og behandle det. Lære av oss elever som sliter med disse problemene. Jeg kan sitte hjemme selv og få til alle oppgavene, men på prøven..... hmm nei ikke tale om:( HAr begynt å miste motet nå og det bekymrer meg da jeg snart skal på videre studier:(


Ellers intil videre får du bare stå på, skulle det være noe du skulle trenge hjelp til skal jeg med det lille jeg husker prøve og hjelpe:)


Mvh Georg J
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Under ressurser er det lagt ut litt om studieteknikk. Jeg legger ut linken her. Dette bør absolutt leses, det er gode råd.
http://www.matematikk.net/ressurser/stu ... eknikk.php
Aldri sitt 2-3 dager i forveien og pugg, det bør sitte en stund før det. Så tipset om å jobbe jevnt er svært viktig. Jeg beskylder ingen for å gjøre noe annet, men tipset er så viktig at det kan gjentas mange ganger.
Jeg forstod det slik at trådstarter får litt problemer når spørsmålet blir stilt på en litt uvant måte. Prøv å få oversikt over ulike måter å stille samme spørsmål på, evt hva som er sammenhengen mellom ulike begrep. Innen enkelte matematiske emner kan nesten "glosene", altså å vite hva som ligger i ordene, være viktigere enn det regnetekniske. Prøv å lære begrepene og sammenhenger mellom begrepene.
Prøv også selv, på eget initiativ, når du løser oppgaver før eksamen, å variere notasjonen. Bytt om x, y og andre. Bytt også om g(x), h(x) og lignende.

Noen tips til eksamen som jeg ikke fant på linken jeg la ut:
1. Begynn med de oppgavene du får til. Ikke sitt og tenk på hvordan du løser en oppgave hvis det er andre oppgaver du kan løse "uten å tenke".
2. Ta deg tid på oppgavene. Vær konsentrert om oppgaven. Ikke tenk på klokken. Jeg mener selvfølgelig ikke at det skal brukes 3 timer på oppgave 1, men ikke stress. Har selv begynt på oppgaver når jeg har 5 min. eksamenstid igjen og brukt 3 av dem på å stresse og ikke få til noe som helst. Så har jeg tenkt at jeg bare kan roe meg ned og gjør i hvertfall litt av oppgaven skikkelig selv om jeg ikke har blitt ferdig. Jeg ble faktisk ferdig med oppgaven og fikk full score.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

En tips til studieteknikk som har hjulpet meg i å mestre prøver/eksamener etc.etc. og at jeg husker stoffet i lang tid fremover.

1) Les gjennom kapitler
2) Skriv ned det viktigste på ett A4-ark. Forstå bevisene (særskilt viktig). Noe man ikke forstår i bevisene spør man læreren.
3) Ikke pugg arket, men bruk arket som hjelpemiddel til utregning eller som oppslagsverk når du regner.
4) Når man løsriver seg fullstendig fra arket er det på tide å bryne seg på vanskelige oppgaver/blandede oppgaver/eksamensoppgaver.

Ta vare på hvert enkelt ark. Bruk arkene før du forbereder deg til heldags/eksamen.

Metoden er tidskrevende, men gir en langt større innsikt i stoffet enn å f.eks. pugge.
Forstår man noe er man dømt til å huske det.

PS: Alltid vær foran klassens tempo.
Dersom de er på f.eks. 1.2, arbeid med 1.3.
Man får mer ut av timene da.
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Her er det mange gode råd og refleksjoner. Har derfor lagt inn permanent lenke til denne tråden på studieteknikksiden:
matematikk.net :: Studieteknikk

_
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Før eksamen:
Velg ut noen av de litt vanskelige oppgavene og skriv ned hvorfor du gjør det du gjør når du løser oppgaven, hvorfor din fremgangsmåte virker i det gitte tilfellet. Ikke bare tenk på hvorfor det er slik, du lærer mye mer av å skrive. Hvis du når et punkt hvor du ikke vet hva du skal skrive, prøv å finne svaret ved å lese i læreboken eller spørre noen.
Løs oppgavene i omtrent samme tempo du ville gjort på eksamen. Skriv gjerne opp utregningen slik du ville gjort på eksamen. Sørg for at du forstår hvorfor du gjør det du gjør.


Eksamen:
Forsøk å gjøre oppgavene i omtrent samme tempo som du løser oppgaver ellers. Ikke gjør dem for raskt, det kan medføre slurvefeil og stress. Ikke gjør dem for sakte, du bør bli ferdig i tide.
Møt opp i eksamenslokalet i god tid, ikke i siste øyeblikk.
Det psykiske er ofte svært viktig på eksamen, kanskje avgjørende for resultatet. Velg deg en plass hvor du "trives", f.eks. så du kan se litt ut, eller på andre ting som kan gjøre eksamenstilværelsen triveligere. Ta f.eks. med en boks med druer som du kan småspise på. Smør gjerne en ekstra god matpakke.
Gjest

Shira skrev:Må bare si litt om eksamen:I dag har jeg hatt jule-matteeksamen. Jeg syns det ikke gikk så bra, stresser bare og tenker på hvor lite tid jeg har osv. klarer ikke roe meg ned, dermed gjør jeg bare feil. Det har seg slik at ka :oops: :roll: :twisted: :evil: :x :P :!: :?: :arrow: :cry: :lol: :o :( 8-) :) :D :shock: rakterene våre går bare på prøve resultater. jeg er faktisk god i matte ellers, jeg gjør alle oppgaver og er veldig flittig, da føles det ikke bra når du får igjen prøver med elendige resultater. får jo ingenting igjen for alle timene jeg har sittet å jobbet med alle oppgavene hjemme. mister jo litt motivasjon av dette. Og ingenting er mer irriterende enn at du sitter på eksamen og tenker og regner fram og tilbake på noe du ikke husker hvordan du gjorde. eneste du husker sidetallet det sto på i boken. jeg klarer jo alt etterhvert men sakte men sikkert bare jeg har mine egne notater og bøker. eneste som jeg skal til er å bytte bokstaver x og y med g og h, jeg blir helt satt ut, og de skriver ofte på en slik måte som er forskjellig fra det du er vant til: finn løsningsmengden istedet for løs ligningen. av og til har jeg inntrykk av at matte lærene er så vant til alle begreper og kan alt fordi de har undervist i stoffet i flere år, de glemmer at vi elever lærer dette for første gang! men nå har jeg sagt nok, måtte bare få skrevet ned frustrasjonen min over dette. takk :oops:
:oops:
Gjest

Det man må huske på når man leser matematikk er at det ofte er stoff som trenger å synke inn litt. Mitt tips til å bli god i matte er å skøke FORSTÅELSE. Det er ekstremt viktig. Matematikken er heldigvis sånn at man ikke trenger å huske en million formler hvis man skjønner bevis og utledninger fra begynnelsen av. Prøv å forstå sammenhenger og hvorfor ting blir som de blir. Da blir alt ganske intuitivt til slutt, og man kan bryne seg på vanskeligere matematikk. Det er vel alltid nok å ta av:) Hold motet oppe så går det fint.
Gjest

Mitt eneste tips er at man må kunne stoffet så bra at man greier seg gjennom eksamen til tross for nerver og stress - og det er likt for alle. Jeg tror skriftlige eksamner er bedre egnet for å vise forskjellen på folk.

(Med mappevurdering f.eks., så er det lettere for de mindre kunnskapsrike å lure til seg bedre karakterer enn de fortjener.)
Lore

Det som alltid har vært fordelen min, er at jeg husker godt (Tror det har noe med sinkinntaket mitt og arv). Alikevel går jeg gjennom oppgaver, om det ikke er skriftlig, så er det i hodet, hvordan jeg skal gå fram blir det vel for det meste, ettersom kvadratroten av og til er litt vanskelig å ta i hodet. Og det å forstå er også en viktig del av det. Altså, for eksempel, hvorfor blir kvadratroten av x*x x? Det er sånne ting du må tenke over og prøve å forstå, osv..
Reka

jeg skal ha prøve eksamen i Matte imorgen og jeg skulle øve før idag, jeg skulle plukke opp Regelboken min, men hvor er den? jeg dro til skolen for å se der, men der var den ikke. ikke er den hjemme eller!

Hva gjør jeg?
anders90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 12/10-2005 20:34

Regelbok er det dummeste du kan bruke på en eksamen. jeg har erfart at hvis man har regelboka, stoler man 100 % på at alt som står der, men dette resulterer som oftest i feil. jeg vil anbefale å ta ett A4 ark og notere det DU syntes er vanskelig (ikke det læreren skriver på tavla) lag helst egne eksempler på arket, ikke bruk andres..... dere som har regelbok: HUSK regelboka er ett hjelpemiddel IKKE en fasit....
If the Scatman can do it, so can YOU!
Gjest

anders90 skrev:Regelbok er det dummeste du kan bruke på en eksamen. jeg har erfart at hvis man har regelboka, stoler man 100 % på at alt som står der, men dette resulterer som oftest i feil. jeg vil anbefale å ta ett A4 ark og notere det DU syntes er vanskelig (ikke det læreren skriver på tavla) lag helst egne eksempler på arket, ikke bruk andres..... dere som har regelbok: HUSK regelboka er ett hjelpemiddel IKKE en fasit....
Nuja, noen blir jo faktisk beroliget av å vite at "alt" står i regelboken, uten at det betyr at man virkelig får bruk for den.
anders90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 12/10-2005 20:34

joda, stemmer nok det, men d er MANGE som ikke pugger til eksamen/tentamen, men bare skriver alt det de har lært det halvåret i regelboka og satser på at det går bra... kanskje er dette grunnen til at det går nedover med mattekarrakterene til Norske ungdommer?
Sist redigert av anders90 den 20/04-2006 17:56, redigert 1 gang totalt.
If the Scatman can do it, so can YOU!
Svar