ITGK

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Skal det mye til for å stå på eksamen/gjøre det ok på ITGK eksamen?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

"Skal mye til" og "gjøre det ok" er veldig løse begrep. Er det noe spesifikt du lurer på?
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:"Skal mye til" og "gjøre det ok" er veldig løse begrep. Er det noe spesifikt du lurer på?
Hei, jeg synes det er vanskelig å måle om man har forstått emnet godt nok til å gjøre det ok på eksamen.
Jeg føler jeg generelt har ok kontroll på grunnleggende syntaks (variabler, løkker, funksjoner, datatyper (lister, dicts, tupler), jobbe med filer, try/except blokker, encoding/decoding for å nevne et par ting.

Men det jeg virkelig sliter med hvordan man skal omsette alt dette når man løser et problem; hvordan går man frem for å løse et problem i typiske programmeringsoppgaver? f.eks.

Kode: Velg alt

l=[9,3,4,3,2,1]
sorter denne listen uten bruk av den innebygde

Kode: Velg alt

sorted(object)
.

Her tenker jeg at man må iterere over listen og sjekke om element 1 er større eller mindre enn de påfølgende leddende og dermed plassere tallene i riktig rekkefølge i en ny liste. Evt. lage en default verdi f.eks. 1 og sammenligne med denne. Dette blir jo selvfølgelig veldig tregt og ineffektivt.
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

Er ganske sikker på at ITGK ikke krever noen form for effektiv kode, dette kommer vel sikkert i senere datafag (har ikke tatt så mange selv). Så lenge du finner en måte å løse problemet på innenfor de rammene som oppgaven spør om skal det vel i utganspunktet være full pott. Likevel kan det være lurt å skrive oversiktlig og kommentere kode der det er uklart hva som er tenkt, slik at man kan få poeng for riktig logikk ved småfeil i gjennomføring.
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Gjest

geheffe skrev:Er ganske sikker på at ITGK ikke krever noen form for effektiv kode, dette kommer vel sikkert i senere datafag (har ikke tatt så mange selv). Så lenge du finner en måte å løse problemet på innenfor de rammene som oppgaven spør om skal det vel i utganspunktet være full pott. Likevel kan det være lurt å skrive oversiktlig og kommentere kode der det er uklart hva som er tenkt, slik at man kan få poeng for riktig logikk ved småfeil i gjennomføring.
ah, godt å høre.
har du noen tips til hvordan man bør angripe en oppgave/strategi for problemløsning?
Gjest

Gjest skrev:
geheffe skrev:Er ganske sikker på at ITGK ikke krever noen form for effektiv kode, dette kommer vel sikkert i senere datafag (har ikke tatt så mange selv). Så lenge du finner en måte å løse problemet på innenfor de rammene som oppgaven spør om skal det vel i utganspunktet være full pott. Likevel kan det være lurt å skrive oversiktlig og kommentere kode der det er uklart hva som er tenkt, slik at man kan få poeng for riktig logikk ved småfeil i gjennomføring.
ah, godt å høre.
har du noen tips til hvordan man bør angripe en oppgave/strategi for problemløsning?
?
Svar