R1 Vår 2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

KapteinVS

Noen andre som syns den også var vanskeligere enn sist R1 eksamen? Gikk mye dårligere enn jeg trodde, men håper på bestått iallfall!
Har noen svar til oppgavene? Slik at jeg kan sammenligne mine med dine. :)
Colebra
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 19/11-2019 18:16

Er også veldig interessert i å høre hva andre fikk. Følte begge vektoroppgavene på del1 var spesielle i forhold til tidligere vektoroppgaver.. Noen som vil dele fremgangsmåte/løsning? (Oppgave 3 og 8, Del 1).
KapteinVS

Colebra skrev:Er også veldig interessert i å høre hva andre fikk. Følte begge vektoroppgavene på del1 var spesielle i forhold til tidligere vektoroppgaver.. Noen som vil dele fremgangsmåte/løsning? (Oppgave 3 og 8, Del 1).

Oppgave 3 og 8 fikk ikke jeg til.. Enig med deg, vektoroppgavene var utrolig snodige. Syns del 2 var mer "fair" enn del 1.
KapteinVS

Herregud, har nå sjekket tidligere R1-eksamener. De er jo barnemat i forhold til den vi hadde idag. Er ganske frustrert. :x
Pondus99

Helt enig, denne eksamenen var mye vanskeligere enn tidligere :(
Gjest

KAN NOEN LEGGE UT OPPGAVESETTET?
Oilers

Virker nesten som om de som lagde oppgavene trodde corona skulle gjøre matematikk enklere for oss. Forventet ikke at eksamen skulle bli lettere, men må si at jeg er skuffet over at de laget den såpass mye vanskeligere. F.eks vår 2018 blir jo barnehagematte i forhold.
mtangen83

Helt enig, oppgave 3 og 8 på del 1 var jo helt absurd!!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

mtangen83 skrev:Helt enig, oppgave 3 og 8 på del 1 var jo helt absurd!!
har bare sett raskt på dette, ang oppg 3 del 1:
3. a)

[tex]\vec a || \vec b[/tex]
[tex]\vec a * k = \vec b[/tex]

[tex](2\vec u+3\vec v )k=t \vec u + 5\vec v[/tex]

[tex]2\vec u k =t \vec u[/tex]
[tex]t=10/3[/tex]
[tex]3\vec v k = 5\vec v[/tex]
[tex]k=5/3[/tex]

b)[tex]\vec{a}\,\,vinkelrett\,\,\vec b\\ \vec a \cdot \vec b=0\\ (2\vec u+3\vec v)(t\vec u+5\vec v)=0\\ ...\\ t=-10/3[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Sier meg enig i at denne var drøyt vanskelig, nå håper jeg ikke på bedre enn bestått. Rart at vanskelighetsgraden varierer sånn fra eksamen til eksamen :(
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

med forbehold, fort og gæli

oppg 8 del 1
a)
[tex]D =(x,2x+1)[/tex]
[tex]A=(-1,1)[/tex]
[tex]\vec{AD}=[x+1,2x]\\ dvs\\ \vec{AD}=[t+1,2t]\\[/tex]
b)
[tex]|\vec{AD}|=|\vec{CD}|[/tex]
[tex]\sqrt{(x+1)^2+4x^2}=\sqrt{(x-7)^2+(2x-4)^2}[/tex]
...
[tex]x=2[/tex]
[tex]y=5[/tex]
[tex]D=(2,5)[/tex]
b)
[tex]B=(u,y)[/tex]

[tex]|\vec{AB}|=|\vec{BC}|[/tex]
[tex]\sqrt{(u+1)^2+(y-1)^2}=\sqrt{(7-u)^2+(5-y)^2}[/tex]
...
dvs
[tex]2u+y=9[/tex]
vet at y = 1 fra A=(-1,1)
så:
[tex]u=4[/tex]
dvs

[tex]B=(4,1)[/tex]
der:
[tex]|\vec{AD}|=|\vec{CD}|=|\vec{AB}|=|\vec{BC}|[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
gjestttt

Også enig at denne var overraskende vanskelig. Ble så hengt opp i mange småting at det endte med at jeg fikk for dårlig tid på del 2.
Gjest

Synes denne var mye vanskeligere enn tidligere eksamenssett. Jeg øvde mye på tidligere eksamenssett, og ble helt satt ut på vektoroppgavene. Var en del jeg ikke fikk gjort. Er faktisk sånn at jeg bare håper på å stå.
gjesttt

Regner med at det blir brukt normalfordeling rundt karakterer. Slik at de klarer å se at denne eksamenen var mye vanskeligere og justerer skalaen deretter forhåpentligvis.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

R1 eksamen V2020
REA3022-R1-V2020.pdf
(1.53 MiB) Lastet ned 45923 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar