R2 H15 1) - Problemer med CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
turbobjørn
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 11/12-2017 19:28

Hei.

Prøver meg på denne og følger fasiten til NDLA som hjelp. Jeg klarer ikke å få svarene som LF viser for nullpunkter og ekstremalpunkter i CAS. Jeg klarer å få frem svarene slik som LF gjør det, men det jeg egentlig lurer på er om det er noe spesielt ved denne oppgaven som gjør at det blir slik? Vanligvis bruker jeg CAS til alle slike oppgaver.

Ser for meg at hvis det kommer noe slikt som dette på eksamen, så er det lett å henge seg opp i hvorfor det ikke funker i CAS osv. og så taper man masse tid.

Fasit: https://api.ndla.no/files/193003/eksame ... 2.2016.pdf
Vedlegg
Screenshot 2020-05-20 at 13.18.11.png
Screenshot 2020-05-20 at 13.18.11.png (105.94 kiB) Vist 1279 ganger
Gjestebruker

har du tenkt til å definere oppgaven først eller i det minste referere til hvilken oppgave i linken du løser?
turbobjørn
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 11/12-2017 19:28

Gjestebruker skrev:har du tenkt til å definere oppgaven først eller i det minste referere til hvilken oppgave i linken du løser?
Hei, oppgaven står i tittelen. Spesifikt hva jeg sliter med er b) c).
Gjestebruker

i rute 3 har du skrevet nullpunkt (f). Du kan ikke ta nullpunktet til en funksjon med uendelige mange nullpunkter i CAS. utenom det får jeg samme verdier
Svar