1P

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Sannsynligheten for at en kantine har tacosalat= 65%, kyllingwrap= 80% og begge 60%.
a) hva er sannsynligheten for at man får kjøpt en av delene en tilfeldig dag?

Her har jeg tenkt
65-60= 5
80-60= 20
Kyllingwrap= 20%
Tacosalat= 5%
Begge= 60%
Ingen= 15%

Da er sannsynligheten for at kantina har en av delene 20+5=25%. Svaret er 85%, det må bety at de har regnet 60+20+5=85%. Hvorfor det? Da regner de jo også med begge?
Gjest

Forsøk å Tegne krysstabell
Lærer1

65%+80%-60%=85%
Taco+wrap-begge
Dette for å unngå dobbelt av begge
Gjest

Takk. Lurer også på dette:

Vi har fem elever. Tre jenter og to gutter. Vi velger ut to av elevene. Hvor stor er sannsynligheten for at det blir en av hvert kjønn?

Jeg tenker 3/5 * 2/4 = 6/20, men svaret i boka er 6/20 + 6/20 = 12/20 = 3/5. Hvorfor er ikke svaret mitt riktig?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Takk. Lurer også på dette:

Vi har fem elever. Tre jenter og to gutter. Vi velger ut to av elevene. Hvor stor er sannsynligheten for at det blir en av hvert kjønn?

Jeg tenker 3/5 * 2/4 = 6/20, men svaret i boka er 6/20 + 6/20 = 12/20 = 3/5. Hvorfor er ikke svaret mitt riktig?
[tex]P=\frac{3}{5}*\frac{2}{4}+\frac{2}{5}*\frac{3}{4}=\frac{3}{5}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Janhaa skrev:
Gjest skrev:Takk. Lurer også på dette:

Vi har fem elever. Tre jenter og to gutter. Vi velger ut to av elevene. Hvor stor er sannsynligheten for at det blir en av hvert kjønn?

Jeg tenker 3/5 * 2/4 = 6/20, men svaret i boka er 6/20 + 6/20 = 12/20 = 3/5. Hvorfor er ikke svaret mitt riktig?
[tex]P=\frac{3}{5}*\frac{2}{4}+\frac{2}{5}*\frac{3}{4}=\frac{3}{5}[/tex]
Hva er da forskjellen på den første oppgaven og denne:
60% av elevene har iPod. Vi velger ut to vilkårlige skoleelever. Hvor stor er sannsynligheten for at begge har iPod?
Løsning: 60/100 * 60/100= 0,36

Ser jo at forskjellen ligger i at den første oppgaven spør om sannsynligheten for at de to elevene har ulikt kjønn, mens den andre spør om sannsynligheten for at begge har iPod. Vi har jenter og gutter og ipod og ikke ipod.

Hvorfor løses da ikke den første oppgaven som den andre? Altså slik: 3/5 * 2/4= 6/20
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Gjest skrev:Hva er da forskjellen på den første oppgaven og denne:
60% av elevene har iPod. Vi velger ut to vilkårlige skoleelever. Hvor stor er sannsynligheten for at begge har iPod?
Løsning: 60/100 * 60/100= 0,36

Ser jo at forskjellen ligger i at den første oppgaven spør om sannsynligheten for at de to elevene har ulikt kjønn, mens den andre spør om sannsynligheten for at begge har iPod. Vi har jenter og gutter og ipod og ikke ipod.

Hvorfor løses da ikke den første oppgaven som den andre? Altså slik: 3/5 * 2/4= 6/20
Det har å gjøre med hvor mange valgmuligheter du har.

1) Hvis begge elevene du trekker skal ha iPod, må du trekke en elev med iPod i første trekk og en elev med iPod i andre trekk.

2) Hvis du skal ha elever av ulikt kjønn, kan dette trekkes på to måter: Du kan trekke en jente i første trekk og en gutt i andre trekk, eller du kan gjøre omvendt - trekke en gutt i første trekk og en jente i andre trekk. Derfor må vi ta hensyn til begge disse mulighetene og legge sammen sannsynlighetene for hver mulighet.


Det kan hjelpe å tegne et valgtre for disse situasjonene, så ser du at i tilfelle 1) har du kun én "gren" som passer, mens i tilfelle 2) har du to "grener" du kan ta.
Gjest

SveinR skrev:
Gjest skrev:Hva er da forskjellen på den første oppgaven og denne:
60% av elevene har iPod. Vi velger ut to vilkårlige skoleelever. Hvor stor er sannsynligheten for at begge har iPod?
Løsning: 60/100 * 60/100= 0,36

Ser jo at forskjellen ligger i at den første oppgaven spør om sannsynligheten for at de to elevene har ulikt kjønn, mens den andre spør om sannsynligheten for at begge har iPod. Vi har jenter og gutter og ipod og ikke ipod.

Hvorfor løses da ikke den første oppgaven som den andre? Altså slik: 3/5 * 2/4= 6/20
Det har å gjøre med hvor mange valgmuligheter du har.

1) Hvis begge elevene du trekker skal ha iPod, må du trekke en elev med iPod i første trekk og en elev med iPod i andre trekk.

2) Hvis du skal ha elever av ulikt kjønn, kan dette trekkes på to måter: Du kan trekke en jente i første trekk og en gutt i andre trekk, eller du kan gjøre omvendt - trekke en gutt i første trekk og en jente i andre trekk. Derfor må vi ta hensyn til begge disse mulighetene og legge sammen sannsynlighetene for hver mulighet.


Det kan hjelpe å tegne et valgtre for disse situasjonene, så ser du at i tilfelle 1) har du kun én "gren" som passer, mens i tilfelle 2) har du to "grener" du kan ta.
Dette med grener var et veldig bra tips :D Tusen takk
Gjest

Lurer på en ting til:

På en skole er 60% av elevene jenter. 70% av jentene liker matematikk, mens bare 50% av guttene liker matematikk. Tegn et valgtre og finn sannsynligheten for at en elev liker matematikk.

Løsningen er 0,60 * 0,70 + 0,40 * 0,50 = 0,62. Tegnet et valgtre og da ganger man på tvers av grenene (noe som ikke gir helt mening for meg). Hvorfor blir det feil å gange 0,60 med 0,70 og 0,40 med 0,50 og plusse det? Det gir i hvert fall mer mening for meg, av en eller annen grunn.

Her ganger man litt annerledes:
Tre maskiner A, B og C. 60% av produksjonen foregår på maskin A, mens resten er likt fordelt på de to andre maskinene. Feilprosent maskin A= 3%, maskin B= 2% og maskin C= 2%.
a) sannsynlighet for at en cd-plate er produsert på maskin A og har feil= ?

Her er svaret 0,60 * 0,03 = 0,018, noe som gir mening når jeg tegner opp valgtreet. Da ganger jeg feilprosenten for maskin A med 0,60.
Svar