Andregradslikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Macke
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 20/05-2020 18:27

Bilde Hvorfor blir det slik? Regna meg frem til det nest siste utrykket, men fant aldri ut av hvorfor det blir slik. Sikkert åpenbart for mange, men noen som kan forklare? (Likningen står helt til venstre, oppgaven er å løse den med abc-formelen)

Her er link til bildet på imgur: https://imgur.com/gallery/e3rluvE
Sist redigert av Macke den 20/05-2020 18:56, redigert 2 ganger totalt.
Gjestebruker

Bildet ditt vises ikke. forsøk å poste det på nytt igjen eller formuler oppgaven ved hjelp av tekst
Macke
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 20/05-2020 18:27

Kan du høyreklikke det og åpne det i new tab i imgur? Hvis ikke må jeg endre det.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Det som har skjedd i den siste overgangen er at de har delt teller og nevner på $(-2)$. Ser du det da?
Gjest123332432

Et ledd er et ledd, man kan ikke bryte opp leddet uten å endre forholdet det skal representere, derfor må hele leddet deles likt over nevneren.

[tex]\frac{-6\pm 2\sqrt{17}}{-4} = \frac{(-6\pm 2\sqrt{17})}{-4}[/tex]
Gjest123332432

Jeg tenker på det som et slags ledd (ett forhold del av en sum), men det er vel i ettersyn mer riktig å si at uttrykket jeg satt i parentes består av flere ledd.
Svar