R1 Vår 2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjestebruker

Aleks855 skrev:
Gjestebruker skrev:hva er da grenseverdiene i oppgave d ?
Du er på riktig spor med forkortinga. $\frac{(2x+1)(3x-1)}{x+1}$ er definert for $x=1$, så du kan sette inn $x=1$ her, og få grenseverdien, som er $3$.

$\lim_{x\to(-1)}F(x)$ er dog ikke definert, fordi den venstresidige og den høyresidige grensa går mot to forskjellige verdier.

ok, men jeg sa aldri at grenseverdien var definert for x=-1.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjestebruker skrev:
Aleks855 skrev:
Gjestebruker skrev:hva er da grenseverdiene i oppgave d ?
Du er på riktig spor med forkortinga. $\frac{(2x+1)(3x-1)}{x+1}$ er definert for $x=1$, så du kan sette inn $x=1$ her, og få grenseverdien, som er $3$.

$\lim_{x\to(-1)}F(x)$ er dog ikke definert, fordi den venstresidige og den høyresidige grensa går mot to forskjellige verdier.

ok, men jeg sa aldri at grenseverdien var definert for x=-1.
Det jeg beskriver er bare hvordan jeg ville besvart oppgave 4d som du spurte om.
Bilde
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kristian Saug skrev:Jeg foreslår at vi venter til Forhåndssensur-rapporten kommer og hva denne forventer av svar på oppg 4c.
Du mener for å se om de mener $F(1)\geq 0$?

(Beklager, det ble flere forskjellige diskusjoner i én tråd her nå. :lol: )
Bilde
kia00

helt sykt vanskelig eksamen. ingenting som kan måle seg med de eksamenene som er blitt gitt tidligere år. hadde også R1 eksamen våren 2018, denne ble nedjuster kravene på fordi sensorene så at den var alt for vanskelig. men V18 eksamen var barnemat i forhold til denne. spesielt vektoroppgaven var på et helt annet nivå enn tidligre år. aldri opplevd å fått en slik vektoroppgave noen gang. sannsynlighetsoppgaven var også på et helt annet nivå enn tidligre år, det går som regel i produktsetningen på a) og bayes setning på b) eller c). her var det ingen av delene og man måtte nærmest bare tippe.
del 2 fikk jeg heller ikke til noe som helst.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vet ikke om jeg er enig i at den var vanskeligere enn andre. Hvert semester sier folk at "denne var vanskeligere enn alle andre". Det er kanskje fordi når man sitter på eksamen og ikke har de samme hjelpemidlene man har når man løser gamle eksamenssett, så blir det jo vanskeligere. Kanskje presset/stresset også gjør at man føler det er mer utfordrende.

Alle oppgavene var godt innenfor det som undervises i pensumbøkene.
Bilde
Gjestebruker

Aleks855 skrev:Vet ikke om jeg er enig i at den var vanskeligere enn andre. Hvert semester sier folk at "denne var vanskeligere enn alle andre". Det er kanskje fordi når man sitter på eksamen og ikke har de samme hjelpemidlene man har når man løser gamle eksamenssett, så blir det jo vanskeligere. Kanskje presset/stresset også gjør at man føler det er mer utfordrende.

Alle oppgavene var godt innenfor det som undervises i pensumbøkene.

Veldig enig :D
JohnWick
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 21/05-2020 19:27

Damn, tror dere at man består hvis man har 10 poeng?
Gjestebruker

JohnWick skrev:Damn, tror dere at man består hvis man har 10 poeng?
ja bru, kontakt eksamensansvarlig konturleif habbestad for nærmere info
Bogstad

JohnWick skrev:Damn, tror dere at man består hvis man har 10 poeng?

Det kommer til å bli et ''close race''. 12 poeng er egentlig grensa for å bestå. Prøvde du deg på de andre oppgavene som du ikke fikk til, eller hoppet du bare over de? Hvis du prøvde deg på flere av oppgavene, og løste de oppgavene du fikk til på en veldig god måte, så tror jeg du vil bestå!
JohnWick
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 21/05-2020 19:27

Bogstad skrev:
JohnWick skrev:Damn, tror dere at man består hvis man har 10 poeng?

Det kommer til å bli et ''close race''. 12 poeng er egentlig grensa for å bestå. Prøvde du deg på de andre oppgavene som du ikke fikk til, eller hoppet du bare over de? Hvis du prøvde deg på flere av oppgavene, og løste de oppgavene du fikk til på en veldig god måte, så tror jeg du vil bestå!
Gjorde en del på Opp 1, 2, 4,5 og 7 med litt usikkerhet på om alt var riktig, på del 2 prøvde jeg meg på opp 1,2,3 bare for å prøve å fiske litt poeng.
Vedlegg
Eksamen 2020 R1.docx
(428.54 kiB) Lastet ned 329 ganger
JohnWick
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 21/05-2020 19:27

JohnWick skrev:
Bogstad skrev:
JohnWick skrev:Damn, tror dere at man består hvis man har 10 poeng?

Det kommer til å bli et ''close race''. 12 poeng er egentlig grensa for å bestå. Prøvde du deg på de andre oppgavene som du ikke fikk til, eller hoppet du bare over de? Hvis du prøvde deg på flere av oppgavene, og løste de oppgavene du fikk til på en veldig god måte, så tror jeg du vil bestå!
Gjorde en del på Opp 1, 2, 4,5 og 7 med litt usikkerhet på om alt var riktig, på del 2 prøvde jeg meg på opp 1,2,3 bare for å prøve å fiske litt poeng.
Skal bare be nå for at sensorene skal gitt meg 2, har dessverre ikke fått øvd da jeg tar det som privatist og har litt mye å gjøre om dagen.
Gjest

Bare av nyskjerrighet, siden det kan fort være avgjørende for om jeg fikk bestått...
Når det står klart og tydelig "Der oppgåveteksten ikkje seier noko anna, kan du fritt velje framgangsmåte."
Del 1 - Oppgave 7: Jeg fikk utrolig dårlig tid og klarte ikke å komme frem til noe fornuftig svar, og skrev at vinklene u, v og w var det og det siden jeg la gradskiven over punktene og leste av. Kan jeg likevel få 3 poeng, siden det ikke kreves noen spesifikk fremgangsmåte? Er det et smutthull, eller er jeg f**ked?
svar

Gjest skrev:Bare av nyskjerrighet, siden det kan fort være avgjørende for om jeg fikk bestått...
Når det står klart og tydelig "Der oppgåveteksten ikkje seier noko anna, kan du fritt velje framgangsmåte."
Del 1 - Oppgave 7: Jeg fikk utrolig dårlig tid og klarte ikke å komme frem til noe fornuftig svar, og skrev at vinklene u, v og w var det og det siden jeg la gradskiven over punktene og leste av. Kan jeg likevel få 3 poeng, siden det ikke kreves noen spesifikk fremgangsmåte? Er det et smutthull, eller er jeg f**ked?
hvis du ikke viser fremgangsmåte, i dette tilfelle ved å anvende læresetninger fra geometrien vil du ende opp med et halvt eller 1 poeng, kanskje i noen tilfeller 0. et svar uten fremgangsmåte er ikke særlig godt likt blant sensorer
ElChapo

Hva tror dere er minimum poengsum for å bestå? Med tanke på at dette eksamensrettet var vanskelige enn vanlig.
Håper inderlig at man kan bestå med 10 poeng ish.
Bogstad

ElChapo skrev:Hva tror dere er minimum poengsum for å bestå? Med tanke på at dette eksamensrettet var vanskelige enn vanlig.
Håper inderlig at man kan bestå med 10 poeng ish.
Hvis det var så mange som sleit som man kan få inntrykk av her, så vil det være naturlig at de senker poenggrensene. Jeg tror du består.
Svar