1T vår 2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

gjesttt

Noen andre som hadde 1T eksamen idag, og hvordan gikk det? Va fikk dere på den aller siste oppgaven på del 2? :)
n3wt0n
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/05-2020 20:28

,
Sist redigert av n3wt0n den 23/05-2020 20:06, redigert 2 ganger totalt.
gjesttt

Jeg fikk at vinkelen måtte være minst 59 grader, men jeg tviler på at dette er rett.
svar

gjesttt skrev:Jeg fikk at vinkelen måtte være minst 59 grader, men jeg tviler på at dette er rett.
kan du legge ut oppgavesettet så lager jeg løsning
gjesttt

svar skrev:
gjesttt skrev:Jeg fikk at vinkelen måtte være minst 59 grader, men jeg tviler på at dette er rett.
kan du legge ut oppgavesettet så lager jeg løsning
Eksamensvakten tok oppgaveheftet mitt, så jeg har det ikke dessverre :|
svar

gjesttt skrev:
svar skrev:
gjesttt skrev:Jeg fikk at vinkelen måtte være minst 59 grader, men jeg tviler på at dette er rett.
kan du legge ut oppgavesettet så lager jeg løsning
Eksamensvakten tok oppgaveheftet mitt, så jeg har det ikke dessverre :|

husker du oppgaveteksten på den siste oppgaven da?
n3wt0n
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/05-2020 20:28

Bilde

Dette er oppgaven vi snakker om
svar

du bruker cosinususetningen på a, så skal jeg se på b oppgaven
[tex]a^2=b^2+c^2-2bc*cosv[/tex]
[tex]a=\sqrt{21.65^2+21.65^2-2*21.65*21.65*cos(24)}[/tex][tex]=9[/tex]
gjesttt

Kan du legge ut resten av oppgaveheftet og? :D
svar

jeg prøvde følgende, men er ikke sikker. Hvis S er endepunktet på radien slik at punktet Q og S er på linje så må du finne lengden AS. Du finner først radien som er høyden i trekanten ved pytagoras og stifter sammen trekanten AQS. Du vet at vinkelen er AQB er 24 grader men for å finne vinkelen AQS må du ta 90+12=102. Nå tenker jeg at AS kan regnes ved sinussetningen og vinkelen QSA kan regnes ved sinussetningen. vinkel AQS og ASQ trukket fra vinkelsummen av trekanten AQS 180 gir tilnærmet 39
svar

beklager feil, linjestykke AS ved cosinussetningen og vinkelen QSA ved sinussetningen
Galois
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 01/06-2007 17:37

gjesttt skrev:Jeg fikk at vinkelen måtte være minst 59 grader, men jeg tviler på at dette er rett.
Eg "konstruerte" figuren i geogebra. La Q iorigo. 12 grader med og mot klokka. Sirkel med radius 21,65m.

Frå Q 21,65 m ned. Da er me i botn. Så 21,65m ut. Laga punkt S der. (døypte S for skygge)

Så laga linje frå A til S.
Bestemte så vinkelen. Den blei 58.59 grader. Virker som at du har rekna nett.

Skal du rekne med hånd så må du finne avstand frå A ned til golvet. Og frå dette punktet og bort til høgre veggen. (Den siste har du - det er radius + 4,5m=26,15).
Frå A ned til stipla linje er sin(78 grader) * 21,65=21,18. Og så må du plussa på 21,65.

Vinkelen finn du så med atan(42,83/26,15)= 58,59 grader.


Ja - hadde vore artig med å sett heile heftet.
whateves
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 20/05-2020 13:32

Her er den heile hefto. Hvis noen er interessert i å lage løsningsforslag, ville det vært greit
Vedlegg
EVV-2020MAT1013____F02S.pdf
Heile eksamen
(2.95 MiB) Lastet ned 441 ganger
gjesttt

Noen som har begynt på et løsningsforslag? Sitter spent å venter her :D
Mattebruker

OPPG. 15 - del 1 ( Rask løysing ) :

Får presentert grafen til ein tredjegradsfunksjon . Denne har eit terassepunkt i ( 2 , 8 ) ( ingen ekstremalpunkt ) . Da veit

vi at funksjonsuttrykket kan skrivast på forma

f( x ) = a [tex]\cdot[/tex]( x -2 )[tex]^{3}[/tex] + b

f( 2 ) = 8 [tex]\Leftrightarrow[/tex] b = 8

f( 0 ) = 0 ( grafen går gj. origo ) [tex]\Leftrightarrow[/tex] a = 1

Da får vi at

f( x ) = ( x - 2 ) [tex]^{3}[/tex] + 8

f'( x ) = 3[tex]\cdot[/tex]( x - 2 )[tex]^{3 - 1}[/tex] + 0 = 3[tex]\cdot[/tex]( x - 2 )[tex]^{2}[/tex]

Grafen til f' blir ein parabel med botnp. i ( 2 , 0 ) og dermed symmetrisk om linja x = 2.
Svar