S2 - eksamen v2020!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Hei!

Tenkte det hadde vært interessant med en utblåsning etter s2-eksamen!

Jeg tror denne eksamenen var helt på det jevne mtp vanskelighetsgrad, men jeg må si jeg synes faget er vanskelig- spesielt på eksamen. Fikk tidsnød selv om jeg ikke unnet med spisepause eller særlig tid til å tenke. Skulle gjeerne visst hvordan man sikrer en firer i dette opplegget. Anyways:

Slet allerede med 1b, som ikke ble særlig pen.

3b) vanskelig å bruke summeformelen med brøk som kvotient!?

4c) her strøk jeg hele telleren: rart: ble sittende med 1/resten, aldri sett det før.
Osv...
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Legg ut oppgavesettet, så kan jeg prøve å få laget et løsningsforslag i løpet av noen dager.

Utdanningsdirektoratet utsteder verken løsningsforslag eller fasit for elever eller sensorer. Det er opp til hver enkelt sensor å lage sin egen fasit. Men alle skal forholde seg til Forhåndssensurrapporten som direktoratet utsteder om ca en uke (etter at et utvalg av sensorene har vurdert et antall besvarelser og gitt tilbakemeldinger).

Forhåndssensurrapport blir lagt ut på udir.no, Eksamen og prøver, Finn eksamensoppgaver. Søk så S2!
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

Syns heller ikke den var spesielt vanskelig, men fikk også sykt dårlig tid uten noen pauser eller å stå fast.. Så var mye å gjøre. Var også et par oppgaver som de har virkelig prøvd å gjøre det vanskelig, ulikt det jeg har sett på de fleste andre eksamener. Veldig spent på forhåndssensuren.
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

Gjest skrev:Hei!

Tenkte det hadde vært interessant med en utblåsning etter s2-eksamen!

Jeg tror denne eksamenen var helt på det jevne mtp vanskelighetsgrad, men jeg må si jeg synes faget er vanskelig- spesielt på eksamen. Fikk tidsnød selv om jeg ikke unnet med spisepause eller særlig tid til å tenke. Skulle gjeerne visst hvordan man sikrer en firer i dette opplegget. Anyways:

Slet allerede med 1b, som ikke ble særlig pen.

3b) vanskelig å bruke summeformelen med brøk som kvotient!?

4c) her strøk jeg hele telleren: rart: ble sittende med 1/resten, aldri sett det før.
Osv...
1b) [tex]\frac{1-2ln(2x)}{x^{_{3}}}[/tex]

3b) [tex]S = \frac{a_{1}}{1-k} = \frac{80}{1-(-\tfrac{1}{4})} = 80*\frac{4}{5} = 64[/tex]

4c) [tex]\frac{1}{(x-7)}[/tex]

Var dette jeg fikk, ikke 100% sikker om alt er riktig. Orker ikke å se på mer matte nå :lol:
Gjest

Oi, takk!

Fikk feil...på alt. Jeg orker ikke matte jeg heller, samtidig kommer jeg til å sjekke hver dag om noen lager løsningsforslag. Så utrolig spent på om jeg har fått til noe :shock:
jokm
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 21/05-2019 20:15

Hei!

Her er en pdf-fil med eksamensoppgaven.
Vedlegg
S2V20 REA3028.pdf
Gårsdagens eksamensoppgave
(1.76 MiB) Lastet ned 24263 ganger
Andrea96

Jeg syns jeg hadde veldig dårlig tid på eksamen.. Oppgavene var ikke såå krevende kanskje? Men, jeg syns den var vanskeligere enn tidligere eksamener likevel.

Klarte ikke likningssystemet :o noen som har løsningsforslag? Kjempespent på å se :)

Syns også siste oppgaven på del 2 (lån som ble serielån) var vanskelig..
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Andrea96 skrev:Jeg syns jeg hadde veldig dårlig tid på eksamen.. Oppgavene var ikke såå krevende kanskje? Men, jeg syns den var vanskeligere enn tidligere eksamener likevel.

Klarte ikke likningssystemet :o noen som har løsningsforslag? Kjempespent på å se :)

Syns også siste oppgaven på del 2 (lån som ble serielån) var vanskelig..
[tex]x=-1,y=3,z=7[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Vedlagt er løsningsforslag for S2, Vår 2020, del 2.

OBS! Det er oppdaget en feil i oppg 4d og rett løsning på den deloppgaven er nå vedlagt. Kr. Saug / 06.06.20.
Vedlegg
S2 Vår 20, del 2 oppg 4d korr.odt
(52.41 kiB) Lastet ned 1137 ganger
S2 Vår 20, del 2.odt
(411.19 kiB) Lastet ned 2732 ganger
annabanana

TUSEN TAKK!!!! Så snilt. Har klart akkurat halvparten av oppgavene....lurer på om det er bra eller dårlig.

Lurer også på: på den siste sannsynlighetsoppgaven gjorde jeg en tullefeil som gjorde at jeg fikk hele feil. Jeg vet ikke hvordan, men jeg regnet slik at jeg fikk feil antall folk som stemte FrP. Satt inn alt riktig, men fikk jo ut feil svar. Kan jeg likevel få noe goodwill?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Og her er løsningsforslag for S2, vår 20, del 1.

Kommentar til oppg 7d: Vi teller jo ikke halve drops. Men oppgava spør om intervallet for X når sannsynligheten skal være akkurat 90 %.
Forøvrig vil det være 92 % sannsynlig at en tilfeldig pose inneholder fra og med 13 gule drops til og med 27 gule drops.
Vedlegg
S2 Vår 20, del 1.pdf
(198.65 kiB) Lastet ned 5000 ganger
Gjest

Kommentar til løsning av oppgave 7.
Her er X heltallig, og da må du bruke halvkorrigering i både b) og d).
Elev987654321

Mulig feil i oppgave 4.

P(0) = -7 mens p(1) = 0

Riktig svar er vell at p(x) er større enn null når x=1 v x er større eller = 7.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er et løsningsforslag til hele eksamen. Setter stor pris på tilbakemeldinger. Særlig om det skal ha sneket seg inn feil.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen S2 våren 2020.pdf
(2.94 MiB) Lastet ned 11542 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 15/04-2021 15:38, redigert 1 gang totalt.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Kristian Saug skrev:Vedlagt er løsningsforslag for S2, Vår 2020, del 2.

Del 1 kommer etterhvert. Men jeg har andre ting å gjøre også, så vær tålmodige....
Sjekket ut løsningsforslaget ditt, og vi er stort sett "enige".
Kan se ut til at du har regnet med 10 terminer på siste deloppgave, istedenfor 20, men likte godt løsningsstrategien du valgte her.
Svar