Normalfordeling på eksamen (karaktersetting)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
blaaaa

Jeg har hørt at det brukes normalfordeling på karaktersettingen på matteeksamen (og kanskje andre eksamener også?), og jeg lurer litt på hvordan dette funker. Jeg vet godt hva normalfordeling er - men jeg trodde karakterene ble satt etter antall poeng man scoret på eksamen, og at karakterene hører til en nokså konstant poengsum: det er f.eks alltid 60 poeng maks, og når jeg ser på sensorveiledningene, ser jeg at karakter 3 hører til i intervallet 24-25 osv. Hvordan kommer normalfordelingen inn her, egentlig?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

blaaaa skrev:Jeg har hørt at det brukes normalfordeling på karaktersettingen på matteeksamen (og kanskje andre eksamener også?), og jeg lurer litt på hvordan dette funker. Jeg vet godt hva normalfordeling er - men jeg trodde karakterene ble satt etter antall poeng man scoret på eksamen, og at karakterene hører til en nokså konstant poengsum: det er f.eks alltid 60 poeng maks, og når jeg ser på sensorveiledningene, ser jeg at karakter 3 hører til i intervallet 24-25 osv. Hvordan kommer normalfordelingen inn her, egentlig?
Det brukes ikke normalfordeling på karaktersettingen! Fordelingen blir det den blir.
blaaaa

Åja! Haha, jeg trodde man brukte normalfordeling som på universitetet. Hvordan foregår det på et universitet, da?
Jeg forstår meg på normalfordeling i mateoppgaver, men skjønner ikke helt hvordan en sensor f.eks skal forholde seg til det. Vurderer de først, og så blir resultatene spredt utover etterpå? Det virker merkelig.
Gjest

Setter ikke karakterer etter en normalfordeling på universitetet heller. Er heller sånn at karakterfordelingen ofte "tilfeldigvis" ender opp som en normalkurve, bare fordi de aller fleste er middels gode i faget (karakter 3-4), noen få over middels, og noen få under middels. Normalkurven dukker jo opp veldig mange steder, f eks IQ etc
gjesttttt

Å, gjør de ikke? Jeg husker en debatt for noen år siden, da UiO begynte å snakke om normalfordeling. Alle i kullet mitt fikk hetta og mente de ble straffet i de fagene hvor vi var få i klassen men flere sterke elever. Dette er noen år siden, men det var litt av et leven. Jeg tolket det som at dersom det var mange sterke kandidater, kunne dette føre til at mer skulle til for å få en toppkarakter. Husker det var mye debatt om hvor mange kandidater som måtte til for å praktisere den nye karaktersettingen. Hva kan det da ha handlet om?
Gjest

Kjenner ikke til det selv, alt jeg vet er poengkrav osv blir bestemt på forhånd, og så rettes oppgavene etter det. Hvis du har en liten klasse med bare flinke folk, så kan man jo i toerien ende opp med kun Aer. Har ikke hørt om at man øker poenggrensen for A, eller trikser med karakterene på den måten, for å jevne ut liksom. Hvis veldig få får A eller 6 derimot, så senker man ofte kravet da, kanskje litt i hvert fall. Men det har ikke så mye med normalfordeling å gjøre.
Svar