Bokanbefaling

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Er det noen her som har lest Spaces: An Introduction to Real Analysis av Tom Lindstrøm ? (https://bookstore.ams.org/amstext-29/) I så fall vil jeg være veldig interessert i å høre synspunkter om denne sammenlignet med de tradisjonelle lærebøkene i reell analyse.

Mvh. Gustav
Løs_ODE
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 19/11-2018 23:03
Sted: Oslo

Gustav skrev:Er det noen her som har lest Spaces: An Introduction to Real Analysis av Tom Lindstrøm ? (https://bookstore.ams.org/amstext-29/) I så fall vil jeg være veldig interessert i å høre synspunkter om denne sammenlignet med de tradisjonelle lærebøkene i reell analyse.

Mvh. Gustav

jeg har ikke lest boken, men kan sende deg boken som PDF fil om du er interessert?
Hege Baggethun2020
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 13/06-2020 23:21

Gustav skrev:Er det noen her som har lest Spaces: An Introduction to Real Analysis av Tom Lindstrøm ? (https://bookstore.ams.org/amstext-29/) I så fall vil jeg være veldig interessert i å høre synspunkter om denne sammenlignet med de tradisjonelle lærebøkene i reell analyse.

Mvh. Gustav
Jeg liker Spaces bedre enn Walter Rudins bok siden jeg er på et nybegynnernivå innen reell analyse. Det vil selvsagt bli veldig fint å jobbe med Rudins bok etterhvert. Men for en student med lite erfaring innen reell analyse så er Toms bok helt suveren.

Tom har en utrolig god måte å formulere seg på, teksten flyter veldig godt og er lett forståelig. Det er faktisk en fryd å lese den. Boken er godt strukturert og har en gjennomgående god argumentasjonsrekkefølge.

Det eneste jeg savner er noe mer utfyllende bevis for noen få proposisjoner/teoremer i kapittel 7 og 8. Det hadde også vært bra med løsningsforslag til oppgavene i boken. Mulig at det nå er tilgjengelig, men sist jeg sjekket fant jeg ikke noe.

Konklusjonen er at Spaces er en av de lærebøkene jeg har satt aller mest pris på hittil under studiene. Anbefales!
Sist redigert av Hege Baggethun2020 den 18/06-2020 10:44, redigert 1 gang totalt.
[tex]\sum_{y<n\leq x}a(n)f(n) = A(x)f(x)-A(y)f(y)-\int_{y}^{x}A(t)f'(t)dt[/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Takk for svar, og velkommen til forumet! Ser den ligger ute gratis som pdf, så jeg kommer nok til å kikke litt i den i løpet av sommeren. Da jeg tok analyse 1 ved uio i sin tid ble det brukt A Companion to Analysis: A Second First and First Second Course in Analysis av Körner, som var helt grei, men ikke direkte fantastisk, etter min mening. Jeg mistenker at Lindstrøms bok egner seg bedre som pensumbok i MAT2400 :D
Hege Baggethun2020
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 13/06-2020 23:21

Gustav skrev:Takk for svar, og velkommen til forumet! Ser den ligger ute gratis som pdf, så jeg kommer nok til å kikke litt i den i løpet av sommeren. Da jeg tok analyse 1 ved uio i sin tid ble det brukt A Companion to Analysis: A Second First and First Second Course in Analysis av Körner, som var helt grei, men ikke direkte fantastisk, etter min mening. Jeg mistenker at Lindstrøms bok egner seg bedre som pensumbok i MAT2400 :D
Tusen takk, Gustav :D

Vær oppmerksom på at den pdf-versjonen som ligger tilgjengelig gratis på nett trolig ikke inneholder de siste kapitlene av boken. Slik var det iallefall sist jeg sjekket. Jeg måtte skaffe full versjon av boken siden den var pensum for meg denne våren.

Du har nok helt rett i at Spaces egner seg mye bedre enn andre bøker som pensum for MAT2400, slik jeg har forstått det så skrev Tom den boken spesifikt for MAT2400.
[tex]\sum_{y<n\leq x}a(n)f(n) = A(x)f(x)-A(y)f(y)-\int_{y}^{x}A(t)f'(t)dt[/tex]
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Ble litt nysgjerrig på denne da jeg var og er fortsatt stor fan av Kalkulus og oppfølgeren Flervariabel Analyse med Lineær Algebra av Lindstrøm. Det faget dere henviser til på UiO - hva er måler med det og hva handler det om? Skummet kjapt gjennom innholdsfortegnelsen til pdfen som lå ut gratis og det ser ut som noe som ligner litt på pensumet til Lineære Metoder (NTNU), riktignok en god del mer i dybden. Vet dere noe om hvor vidt det er sammenlignbart opp mot noen emner på NTNU?
svar

Markus skrev:Ble litt nysgjerrig på denne da jeg var og er fortsatt stor fan av Kalkulus og oppfølgeren Flervariabel Analyse med Lineær Algebra av Lindstrøm. Det faget dere henviser til på UiO - hva er måler med det og hva handler det om? Skummet kjapt gjennom innholdsfortegnelsen til pdfen som lå ut gratis og det ser ut som noe som ligner litt på pensumet til Lineære Metoder (NTNU), riktignok en god del mer i dybden. Vet dere noe om hvor vidt det er sammenlignbart opp mot noen emner på NTNU?
MA3105 Videregående reell analyse, som ser ut til å legges ned
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det er vel mer sammenlignbart med faget "Analysens grunnlag" på NTNU, som gir en kort innførng til målteori
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

MAT2400 ligner egentlig hverken på Analysens grunnlag eller Lineære metoder. F.eks. er det ingen/lite lineæralgebra eller målteori involvert. Emnet er mer en fordypning/videreføring av kalkulus (Matematikk 1 og 2 (NTNU)), med fokus på rigorøse $\epsilon-\delta$-bevis. Jeg tror ikke ntnu har noe som tilsvarer MAT2400, dessverre. Det nærmeste man kommer er nok Lin.Met. (minus lineæralgebraen).
Gjest

Du har nok helt rett i at Spaces egner seg mye bedre enn andre bøker som pensum for MAT2400, slik jeg har forstått det så skrev Tom den boken spesifikt for MAT2400.
Svar