Logaritmelikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
jjberg
Cayley
Cayley

Har prøvd meg på denne oppgaven, og kommet frem til en utregning som gir de samme svarene som fasiten. Lurer bare på om fremgangsmåten min stemmer...?

lg(x+2)2=lgx4
Jeg tar kvadratroten på hver side og ender opp med...
lg(x+2)=lgx2
lg(x2+x+2)=0
Dette løser jeg med andregradsformelen/abc formelen, og får at x = -1 eller x = 2

Riktig tenkt?
Mattebruker

Utrekninga di vil kunne føre fram til rett svar gitt denne likninga:

(lg( x +2))2 = (lg( x2)2

Likninga du får oppgitt forenklast ved å bruke logaritmeregelen: lg( an) = nlga , a > 0

I dette tilfelle kjem du fram til ( nesten ) rett svar på " falske premissar ".
josi

jjberg wrote:Har prøvd meg på denne oppgaven, og kommet frem til en utregning som gir de samme svarene som fasiten. Lurer bare på om fremgangsmåten min stemmer...?

lg(x+2)2=lgx4
Jeg tar kvadratroten på hver side og ender opp med...
lg(x+2)=lgx2
lg(x2+x+2)=0
Dette løser jeg med andregradsformelen/abc formelen, og får at x = -1 eller x = 2

Riktig tenkt?
Her er det en del problemer på veien.
lg(x+2)2=lgx4 må tolkes som at man tar logaritmen til potensuttrykk og ikke som du gjør å tolke det som logaritmeuttrykk opphøyd i henholdsvis 2. og 4. potens. Legg merke til at fasitsvaret 2 ikke passer i denne siste tolkningen av likningen.
Slik gir det heller ikke mening å ta kvadroten på begge sider.
Det er heller ikke slik at (lgx)2lg(x+2)=lg(x2+x+2). abc- formelen gir deg de x-verdier som gjør at utrykket i parantesen x2+x+2=0, men logarimen til 0 eksisterer ikke. Pussig nok er uttrykket x2x2 det man kommer frem til ved å gå frem på følgende måte:

lg(x+2)2=lgx4
2lg(x+2)=4lgx
lg(x+2)=2lgx=lgx2
x+2=x2
x2x1=0
x1=1,x2=2
jjberg
Cayley
Cayley

Mange takk for svar begge to. Jeg ser hvordan det blir forenklet ved å bruke formelen lg( an) = n⋅lga , a > 0 på begge sider.

En liten kommentar til utregningen din josi:

lg(x+2)2=lgx4
2lg(x+2)=4lgx
lg(x+2)=2lgx=lgx2
x+2=x2
x2−x−1=0 / Her mener du vel x2+x+2=0 eller alternativet x2x2=0
x1=−1,x2=2
josi

jjberg wrote:Mange takk for svar begge to. Jeg ser hvordan det blir forenklet ved å bruke formelen lg( an) = n⋅lga , a > 0 på begge sider.

En liten kommentar til utregningen din josi:

lg(x+2)2=lgx4
2lg(x+2)=4lgx
lg(x+2)=2lgx=lgx2
x+2=x2
x2−x−1=0 / Her mener du vel x2+x+2=0 eller alternativet x2x2=0
x1=−1,x2=2
Ja, du har helt rett. Trykkfeil fra min side!
Post Reply