Rasjonal funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jjberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 30/10-2019 18:27

Jeg har følgende rasjonale funksjon:

[tex]f(x)=\frac{2}{x^2-1}[/tex]

Et par spørsmål til dette:

1 - Dette er vel strengt tatt ikke noen rasjonal funksjon siden det ikke finnes polynom i telleren?
2 - Etter å ha skrevet funksjonen inn i Geogebra ser jeg jo at det ikke er noen nullpunkter. Kan jeg se dette uten å bruke Geogebra, ved å se at det ikke er noen ukjente i telleren?
3 - Det eneste ekstremalpunktet jeg finner her er et toppunkt på (0,-2). Fasiten sier Bunnpunkt på (0,2). Hvem har rett?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

https://www.matematikk.net/matteprat/vi ... 47#p239947

Så godt som samme funksjon, bare med andre konstanter. Spørsmål 1 har jo allerede blitt besvart av Gustav.
Bilde
josi

jjberg skrev:Jeg har følgende rasjonale funksjon:

[tex]f(x)=\frac{2}{x^2-1}[/tex]

Et par spørsmål til dette:

1 - Dette er vel strengt tatt ikke noen rasjonal funksjon siden det ikke finnes polynom i telleren?
2 - Etter å ha skrevet funksjonen inn i Geogebra ser jeg jo at det ikke er noen nullpunkter. Kan jeg se dette uten å bruke Geogebra, ved å se at det ikke er noen ukjente i telleren?
3 - Det eneste ekstremalpunktet jeg finner her er et toppunkt på (0,-2). Fasiten sier Bunnpunkt på (0,2). Hvem har rett?
1. 2 er et polynom av grad 0.
2. Ja
3. Du har rett
jjberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 30/10-2019 18:27

Takk begge to. Og beklager Aleks, skulle fulgt litt bedre med :oops:
Svar