1T eksempeloppgaver til fagfornyelsen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Hei. Har laget et dokument med alle oppgavene fra eksempeloppgaven i 1T som kom på udir.

som pdf:
1T eksempel fagfornyelsen høst 20.pdf
(798.5 kiB) Lastet ned 15943 ganger
Mvh,
Vaktmester
jjberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 30/10-2019 18:27

Takk for oversikten!

Hvilket programmeringsspråk blir det testet for i oppgave 4 og 9b?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Koden i bildet er Python.
Bilde
jjberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 30/10-2019 18:27

Så Python er pensum for 1T eksamen til våren 2021? Men ikke for privatister som tar høsteksamen i T1 i 2020?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

jjberg skrev:Så Python er pensum for 1T eksamen til våren 2021? Men ikke for privatister som tar høsteksamen i T1 i 2020?
Er ganske sikker på det...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Vaktmstr

Janhaa skrev:Er ganske sikker på det...
Jeg er til og med /helt/ sikker :-)
Anna B.

Ang. oppg.4:

Når jeg kjører programmet til Monica slik det står i oppg.4a), får jeg en feilmelding fordi det er brukt liten og stor x om hverandre i funksjonsuttrykk for f [ f(x) og f(X) ].
Jeg antar at det ikke er dette oppgave-forfatteren vil fram til, og at dette bare er en trykkfeil. Poenget her er vel heller at programmet bare skriver ut setningen "Jeg har funnet et nullpunkt." to ganger, men uten å oppgi hva disse nullpunktene er.

Eller hva tror dere?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Anna B. skrev:Ang. oppg.4:

Når jeg kjører programmet til Monica slik det står i oppg.4a), får jeg en feilmelding fordi det er brukt liten og stor x om hverandre i funksjonsuttrykk for f [ f(x) og f(X) ].
Jeg antar at det ikke er dette oppgave-forfatteren vil fram til, og at dette bare er en trykkfeil. Poenget her er vel heller at programmet bare skriver ut setningen "Jeg har funnet et nullpunkt." to ganger, men uten å oppgi hva disse nullpunktene er.

Eller hva tror dere?
Det skal nok være slik, jeg skrev inn kodene som på eksamens-oppg, og kjørte det:
og fikk setningene:

Jeg har funnet et nullpunkt.
Jeg har funnet et nullpunkt.

PS.
der står jo definert hva f(x) betyr og hva f(X) betyr i eks.oppg.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Hunter

Hi,
I am not good at Norweigian but I am helping my child for this exam. My question is:
1. This new test form is from Autumn 2020 or Spring 2021?
2. Programming (Python) is not required for Autumn 2020?
3. All the parts are taken on computer? And bring our own computer?
4. Where can I get the information/explanation about how to download the exams, how to submit the answers etc.?
Sorry for many questions, since my child will take private exam and we are't able to get the guides anywhere.
Thanks in advance!
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hunter skrev:Hi,
I am not good at Norweigian but I am helping my child for this exam. My question is:
1. This new test form is from Autumn 2020 or Spring 2021?
2. Programming (Python) is not required for Autumn 2020?
3. All the parts are taken on computer? And bring our own computer?
4. Where can I get the information/explanation about how to download the exams, how to submit the answers etc.?
Sorry for many questions, since my child will take private exam and we are't able to get the guides anywhere.
Thanks in advance!
1. This testform is effective as of per. 2021; students taking the exam as a private practitioner (privatist) this Autumn will have the current syllabus.
2. Following from Q1, Python programming is not required for Autumn 2020.
3. No. one part is a written exam (3 hours) and another part is part written/part computer, depending on preference; though you may/will run into problems requiring the use of a computer algebra system (CAS) such as geogebra. You bring your own computer.
4. Your exam paper is usually filled in on word and you will have to hand it in digitally, instructions usually follow on the exam day (there is usually a leaflet on your table once you enter the exam locale). More information is easily accessible by calling your nearest district high school (videregående skole), I am sure they will be delighted to help, despite your child not being an enrolled student.

You can also get more information on Privatistweb.no
privatlærer1960

Det er flere "skjønnhetsflekker" i layouten i oppgaveteksten
x og X i python er allerede nevnt.
Jeg antar at elevene faktisk har lov til å taste inn og kjøre dette lille programmet på eksamen? At de da får syntaksfeil er "interessant". Det er da det som er det "rette" svaret på oppgava, men det er åpenbart ikke den man ønsker å teste med denne oppgava.

Ad figuren til oppg 7 c. Jeg antar det er meningen av man skal se et aksekors i den figuren, men det aksekorset er ekstremt usynlig. Og da blir oppgava også ekstremt mye vanskeligere.

Dette er ikke bare småpirk, det er faktisk helt vesentlig

Det er flere steder matematisk tekst står for høyt på linjene, sjekk heron oppgava og andre steder. Slike layout rariteter kan forvirre endel elever.
privatlærer1960

det bør være tydelige forklaringer på hvilke oppgaver som er med og uten hjelpemidler.

Oppgave 7 kunne vært gitt på del 1, men da er den bare regning for hånd som gir mening.
privatlærer1960

Ad oppgave 7 med Robina og Grete

Robina gjør feil. Men oppgaven sier ikke veldig tydelig at grafen grete kommer med er korrekt.
Jeg syns dette bør tydliggjøres.
Grete kan selvsagt kontrollere Robinas svar mot sin graf og finne ut at "noe" ikke stemmer, men hvis det ikke står tydelig at Gretes graf er korrekt, så kan det like godt være Grete (eller begge) som har regna feil.
privatlærer1960

ad fasiten til oppg

fasiten skriver:" Vi kan ikke (ut fra dette programmet) være helt sikre på at det faktisk er to nullpunkt, for hvis en av verdiene i for-løkken hadde vært ekte lik 0 ville dette generert setningen «jeg har funnet et nullpunkt» to ganger."

her lurer jeg på om dette er en setning dere forventer at eleven skal ha med i en fullgod besvarelse, eller om dette bare er en kommentar fra sensor? jeg syns dere bør skille på det!
Hvis dere forventer dette fra elevene så er det å kreve mye!

Videre syns jeg det er rart at dere skriver "verdiene .. for-løkken ..vært ekte lik 0 ". Det er avrundingsfeil i datamaskiner. Hvor mye lærer elevene om det? "ekte null" for et flytende tall i en datamaskin er en rar ordbruk for et utregnet tall

dessuten: Faktisk kan det vel skje at setningen skrives ut *fire* ganger

hvis f.eks Y[50] blir 0 og Y[350] blir null. Da vil de skrives ut for i=50, 51,350 og 351. (dette er ikke de i-verdier som gir null for denne funksjonen, men bare for å lage en argumentasjon) Selv om de "ekte nullpkt" er irrasjonale tall (rot av 2), så veit vi jo ikke hvordan avrundingen skjer.
privatlærer1960

Ad oppgavetype 3 der "Din kreativitet, forklaringsmåte, tankegang og vurdering blir vektlagt i vurderingen av svaret"

oppgave 9

Første kommentar: det eneste som er kreativt i oppg 9 er ordet "kunstner". Og tankegangen er det kunstneren som har gjort i følge oppgava. Denne oppgava slik den er formulert vurderer vel mest "forklaringsmåte" (oversettelsen fra illustrasjonene til algoritmespråk)

Problemet er to-delt: a) kvadratet skal dekke nøyaktig rektangelet b) kvadratet skal være størst mulig.

Oppgava er grei nok som en algoritmeoppgave for å svare på kriterium a)

Den ber ikke om en vurdering av om/hvorfor den kvadratstørrelsen som finnes faktisk er svaret på problemet.
Fasiten forklarer heller ikke pkt 10 i skissen, nemlig at denne kvadratstørrelsen vil passe inni i alle de kvadratene vi har sett på underveis slik at svaret tilfredstiller krav a)
Dvs at den fasiten som er gitt IKKE forklarer alle punktene i kunstnerens tankerekke og således er mangelfull.

Og ennå vanskeligere krav b): hvorfor er dette størst mulig kvadratstørrelse.

Alg. for sfm/sfd er vel ikke pensum i 1T eller er den det ? (kjent som Euklids algoritme forøvrig)

Så jeg ville foreslått at kriterium b) om størst mulig kvadratstørrelse var helt utelatt i oppgaveteksten. Dette ettersom Hanne ikke beviser dette og heller ikke fasiten berører dette krav b)
Svar