Nedsenket tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Studenten12

Hei.
Lurer på om noen kan forklare meg definisjonen på et nedsenket tall eller gi meg en wikipedia link.
Her er det foreksempel snakk om diameter og indre diameter, men regner med at nedsenkede tall også brukes i andre sammenhenger.

d_1 d_2

Å lime inn fra Word gikk vist ikke, men regner med det er *_x som er koden til det som jeg lurer på.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det har ikke én enkelt definisjon. Det er bare en skrivemåte som lar oss gjenbruke bokstaver for variabler og konstanter som er relatert til hverandre.

I ditt tilfelle har de brukt $d_1$ og $d_2$ for å representere to forskjellige diametre, i stedet for å kalle dem $d$ og $e$ for eksempel.

Et annet eksempel er når vi beskriver spesifikke ledd i en tallfølge. I tallteorien ser vi ofte setninga
La $F_n$ være det n-te Fibonacci-tallet
og derfra skjønner vi at

$$F_1 = 1 \\ F_2 = 1 \\ F_3 = 2 \\ F_4 = 3 \\ F_5 = 5 \\ F_6 = 8 \\ \vdots$$

Så hva nedsenkede tall "betyr" er helt avhengig av sammenhengen. Det brukes til så mangt.

Hvis du er ute etter å undersøke det mer, så er "subscript" ordet du leter etter. Mer info...
Bilde
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Som Aleks sier er navnet subskript og er ofte brukt i diverse disipliner for å betegne en variabel som har en relasjon til de andre. (Ikke nødvendigvis, men ofte).

La oss betrakte fysikken som et eksempel.

Kjører du bil har du en start hastighet $v_0$. Etter en stund har du en hastighet $v_1$ og etter enda en stund $v_2$, også videre.

I en ren matematisk sammenheng kan det også betegne f.eks. distinkte røtter av et polynom.

Har vi f.eks. polynomet $x^2-1$ har det røtter $r_1=1$ og $r_2=-1$.
Studenten12

Takk skal du ha Aleks.
Du er en kjernekar.
Du har allerede hjulpet meg med bestått eksamen i matematikk R1.
Nå er det elektro det går i og der dukker det opp definisjoner som jeg enda ikke har lært om når jeg leser meg opp på ting.
Veldig bra tips. :D Kjempegreier
Studenten12

@Kay
Takk for et informativt svar.
Nå begynner bitene å falle på plass :D
Svar