Et kort spørsmål om deling på eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
honniii

Hei!

Bare et kort 1P-spørsmål til, jeg lover!

Det er litt flaut, men min største fiende på del en av eksamen er deling. Jeg kan dele enkle mattestykker, men kan ikke bruke teknikken jeg har lært i flere av oppgavene.

Eksempler: 12 000 / 8

=1500

Men hvordan vet man det? Får ikke brukt "vanlig" divisjon, i allefall ikke den jeg kjenner. En annen er 10 / 4. Jeg kan komme frem til dette selv, men bruker ENORMT lang tid. Noen tips?

Ja - teknikken jeg bruker er å sette opp feks 12 000 : 8 =

Da skal jeg ta det første sifferet (eller de to første) og dele på 8. I dette tilfellet blir det 12:8 men allerede der stopper det jo for meg...
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Her er en demonstrasjon på divisjon med dine eksempler.

https://www.youtube.com/watch?v=RIJf08_Up1M
Bilde
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Alternativt, om man ikke ønsker å bruke dele-algoritmen:

$\frac{12}{8}$

Det lønner seg ofte å forenkle brøken først - her kan vi se at både teller og nevner er delelig med $2$, så om vi forenkler får vi

$= \frac{6}{4}$

Enda en gang kan vi se at begge er delelig med $2$, og vi ender med

$= \frac{3}{2}$

For å vurdere dette delestykket kan vi tenke "hvor mange $2$-ere er det plass til i en $3$-er?". Og da kan vi kanskje komme på at det går en og en halv $2$-er i én $3$-er, slik at

$\frac{12}{8} = \frac{3}{2} = 1.5$

Og siden din nevner egentlig var $12000$, altså $1000$ ganger større enn den vi brukte, så blir svaret $1.5\cdot 1000 = 1500$.
Svar