Kjemi 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
spmomkj
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/11-2020 14:33

Buffere er viktige i naturen og de kan også være nyttige i laboratoriesammenheng. Du får i oppdrag å lage en eddiksyre-acetat-buffer.

a)Forklar hvordan du kan lage en buffer med pH 4,74.

b)Du tilsetter 0,130 mol NaOH til 2,00 L av følgende buffer: 0,200 M eddiksyre / 0,200 M acetat. Regn ut pH etter tilsettingen av base. (Du se bort fra en eventuell volumendring.)

c)Vis at bufferkapasiteten til opprinnelige bufferen brukt ovenfor er 0,164 mol/L.

d)Hva kan du gjøre for å øke bufferkapasiteten til denne bufferen?

Jeg får ikke til denne her. Ville vært fint om noen hadde skrevet svaret sammen med forklaring. :)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Hva har du prøvd på selv?
spmomkj
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/11-2020 14:33

Kjemikern skrev:Hva har du prøvd på selv?
Ja
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

"Ja", viser ikke egeninnsats.
spmomkj
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/11-2020 14:33

Kjemikern skrev:"Ja", viser ikke egeninnsats.
Jeg har ikke kjemi 2, så jeg ligger litt tynt når det gjelder dette her. Har prøvd å gå gjennom mye på egenhånd og fått nesten alt til, men akkurat det med bufferløsninger forstår jeg ikke.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

spmomkj skrev:
Kjemikern skrev:"Ja", viser ikke egeninnsats.
Jeg har ikke kjemi 2, så jeg ligger litt tynt når det gjelder dette her. Har prøvd å gå gjennom mye på egenhånd og fått nesten alt til, men akkurat det med bufferløsninger forstår jeg ikke.

Hva er det du ikke skjønner, er det definisjonen på buffer?

Du lærer mye mer hvis du gir noen tanker om hvordan du selv har tenkt å løse oppgaven også kan vi veilede deg videre. Du får fort da en "aha" opplevelse.
spmomkj
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/11-2020 14:33

Kjemikern skrev:
spmomkj skrev:
Kjemikern skrev:"Ja", viser ikke egeninnsats.
Jeg har ikke kjemi 2, så jeg ligger litt tynt når det gjelder dette her. Har prøvd å gå gjennom mye på egenhånd og fått nesten alt til, men akkurat det med bufferløsninger forstår jeg ikke.

Hva er det du ikke skjønner, er det definisjonen på buffer?

Du lærer mye mer hvis du gir noen tanker om hvordan du selv har tenkt å løse oppgaven også kan vi veilede deg videre. Du får fort da en "aha" opplevelse.

Jeg forstår ikke det med tillaging av en bufferløsning. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal sette opp Ka-uttrykket for bufferens syre.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

pH for en buffer kan regnes ut følgende:

$pH=pKa+log\frac{mol, base}{mol,syre}$

I den første oppgaven så skal du lage en eddiksyre/acetatbuffer med pH lik 4.74. Hvis du ser på pKa verdien til $CH_3COOH$, hva er den?


Når du har funnet det så kan du se på likningen over, hvordan kan du manipulere den til at pH blir det du ønsker
Svar