1P eksamen Høst 2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Seb1929 skrev:
Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Er oppgave 4b på del 1 riktig? Arealet av trekanten blir jo ikke 36cm^2 med dine mål?
Blir ikke sidene 12cm?
Det trodde jeg og
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

Seb1929 skrev:
Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Er oppgave 4b på del 1 riktig? Arealet av trekanten blir jo ikke 36cm^2 med dine mål?
Blir ikke sidene 12cm?
12*6/2 blir hvertfall 36cm2
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

Klarte faktisk å feile på første oppgave :oops: , men resten ser riktg ut
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Er oppgave 4b på del 1 riktig? Arealet av trekanten blir jo ikke 36cm^2 med dine mål?
Det er helt riktig at dette er feil. Her har det gått litt fort i svingene, så jeg har klart å sette arealet av kvadratet lik 36 istedenfor arealet av trekanten. Godt eksempel på at det kan være lurt å se over en ekstra gang når man har kommet frem til et svar.
Skal fikse og laste opp ny versjon.

Takk for tilbakemeldingen.
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

LektorNilsen skrev:
Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Er oppgave 4b på del 1 riktig? Arealet av trekanten blir jo ikke 36cm^2 med dine mål?
Det er helt riktig at dette er feil. Her har det gått litt fort i svingene, så jeg har klart å sette arealet av kvadratet lik 36 istedenfor arealet av trekanten. Godt eksempel på at det kan være lurt å se over en ekstra gang når man har kommet frem til et svar.
Skal fikse og laste opp ny versjon.

Takk for tilbakemeldingen.
Et spørsmål. Oppgave1c del 2.
Er det ikke 0.675 prosentpoeng per min man finner?

Forskjellen mellom (5, 83.875) og (20, 94) er 10.125 prosentpoeng delt på 15 = 0.675? Blir det ikke feil å si 0.675 prosent per min?
Sist redigert av Seb1929 den 17/11-2020 16:02, redigert 3 ganger totalt.
Gjest

Kan noen dele hva de fikk på oppgave 6 på del 2?
hjhhh1

Gjest skrev:Kan noen dele hva de fikk på oppgave 6 på del 2?
310 ml og 284cm^2
Gjest

hjhhh1 skrev:
Gjest skrev:Kan noen dele hva de fikk på oppgave 6 på del 2?
310 ml og 284cm^2
tok du overslag eller nøyaktig? og hvordan regner man mm til ml? :cry:
hola

LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.

Kunne en alternativ løsning til oppgave 6b på del 2 være å bruke arealformelen for sylinder og arealformelen til kule, og legge disse to sammen?
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

Gjest skrev:
hjhhh1 skrev:
Gjest skrev:Kan noen dele hva de fikk på oppgave 6 på del 2?
310 ml og 284cm^2
tok du overslag eller nøyaktig? og hvordan regner man mm til ml? :cry:
Fikk jo svar i mm3 / 1000 så får du svaret i cm3 og 1 cm3 = 1 mL
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

hola skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.

Kunne en alternativ løsning til oppgave 6b på del 2 være å bruke arealformelen for sylinder og arealformelen til kule, og legge disse to sammen?
Var dette jeg gjorde og fikk samme svar, men når du bruker formelen for overflatearealet til en sylinder så måtte du huske å fjerne toppen.
dridunn
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/05-2020 14:58

LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Du har ikke tilfeldigvis eksamenssettet tilgjengelig digitalt?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Seb1929 skrev: Et spørsmål. Oppgave1c.
Er det ikke 0.7 prosentpoeng per min man finner?
Akkurat denne situasjonen er litt "tricky", for det er jo slik at y-verdiene her er prosent av makspuls.
Når stigningstallet til linja er 0,7, betyr det at y-øker med 0,7 enheter hver gang x øker med én enhet.
Når enheten for y da er prosent av makspuls, vil 0,7 enheter være 0,7 prosent av makspuls.

Jeg sier altså ikke at pulsen øker med 0,7% per minutt, men at økningen er på 0,7 % av makspuls per minutt. Det første vil ikke være en konstant størrelse, men det er det sistnevnte, siden makspulsen er en fast størrelse.

Håper dette ga mening, så er jeg selvfølgelig åpen for å diskutere denne tolkningen.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

dridunn skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Du har ikke tilfeldigvis eksamenssettet tilgjengelig digitalt?
Beklager, kun på papir, men dukker vel opp en fil her snart
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

LektorNilsen skrev:
Seb1929 skrev: Et spørsmål. Oppgave1c.
Er det ikke 0.7 prosentpoeng per min man finner?
Akkurat denne situasjonen er litt "tricky", for det er jo slik at y-verdiene her er prosent av makspuls.
Når stigningstallet til linja er 0,7, betyr det at y-øker med 0,7 enheter hver gang x øker med én enhet.
Når enheten for y da er prosent av makspuls, vil 0,7 enheter være 0,7 prosent av makspuls.

Jeg sier altså ikke at pulsen øker med 0,7% per minutt, men at økningen er på 0,7 % av makspuls per minutt. Det første vil ikke være en konstant størrelse, men det er det sistnevnte, siden makspulsen er en fast størrelse.

Håper dette ga mening, så er jeg selvfølgelig åpen for å diskutere denne tolkningen.
Ja, syns ikke den heller var så lett. Skjønner jo hva du sier og det gir jo mening, men hvis man tar y verdien i x = 5 som var 83.875*1.007^15 skal ikke det da bli lik y-verdien i x = 20 som var 94?
Svar