1T Eksamen H2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

SCS900
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 11/11-2020 16:30

Hva synes dere om eksamen?
Privatist1T

Var noen vriene oppgaver. Siste oppgave på del 1 (finn ut ved hvilke x og y at området får størst areal) var litt vrien uten hjelpemidler, og oppgave 4 på del 2 (bruk av CAS på en likning som har x og ukjente konstanter a, b og c) var særdeles vanskelig. Selve utregningsoppgavene var greie, og mange av oppgavene hadde mer enn 1 løsning.
Støren

Positivt overrasket! Slet bare med sisteoppgaven på del 1
Gjest

Ja vet noen hva man skulle komme frem til på siste oppgave del 2?
128671

Litt Usiker på siste oppgave av del 1 jeg også. Var det flere som fikk x og y lik 500 meter?
Realisten123

Synes eksamen var grei, hvert fall del 2.
Del 1 var mye som det pleier, foruten optimeringsoppgaven til slutt. Denne er det nok en del som ikke har klart.
1t1t1t1t

Her er en link til eksamen om noen har lyst til å prøve seg på et løsningsforslag :)

https://easyupload.io/yz9fm8
hei23

128671 skrev:Litt Usiker på siste oppgave av del 1 jeg også. Var det flere som fikk x og y lik 500 meter?
Fikk x=500 og y =250. (2 y sider)
men usikker på om det er riktig.
Privatisten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 08/05-2019 16:38

Gjest skrev:Ja vet noen hva man skulle komme frem til på siste oppgave del 2?
Alle tre elevene ville komme frem til den samme formelen (areal av trapes), men hadde tre forskjellige måter å gjøre det på. Alle måtene var gyldige. Du skulle bare vise hvordan man skulle komme seg fra det de startet med, til den endelige formelen.

Den første hadde delt trapeset i to trekanter, så det var bare å plusse arealet av de to trekantene sammen. Den andre hadde delt i tre trekanter, samme fremgangsmåte her. Den siste hadde doblet hele figuren til å bli et parallellogram, så løsningen var å regne ut arealet til den figuren og så halvere det. Alle tre måtene ender opp med samme formel:

[tex]\frac{(a+b)h}{2}[/tex]
hei23 skrev:
128671 skrev:Litt Usiker på siste oppgave av del 1 jeg også. Var det flere som fikk x og y lik 500 meter?
Fikk x=500 og y =250. (2 y sider)
men usikker på om det er riktig.
Fikk det samme.
Realisten123

Det er riktig, ja. Du må finne et utrykk for arealet og et for omkrets, og så derivere med hensyn på enten x eller y. y=250m og x=500m.
12345

Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven del 1?
Kalle321

Fikk dette på a
P(verken charlotte eller gunnar) = 9/10 *8/9 = 0,8
b fikk jeg ikke til
Støren

hva fikk dere på oppgave 8b på del 1?
Bigeyes90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 03/11-2019 17:09

Støren skrev:hva fikk dere på oppgave 8b på del 1?
Jeg brukte abc-formelen og fikk x1=-2 og x2= 5.
mmm_123

12345 skrev:Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven del 1?
a) P(verken Charlotte eller Gunnar)= 8/10 * 7/9 = 56/90 = 28/45
Først kan vi velge 8 av de 10 personene. Deretter er det 9 personer og 7 av dem er ikke Charlotte/Gunnar.

b) P(både Charlotte og Gunnar)= 2/10 * 1/9 = 2/90 = 1/45
Først kan vi velge 2 av de 10 personene: Charlotte eller Gunnar. Deretter er det 9 personer igjen og vi kan bare ha en av de 9: enten Charlotte eller Gunnar, den som ikke ble plukket først.

Tror dette er rett
Svar