Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til hele eksamen 1T høsten 2020.
Som vanlig setter jeg stor pris på tilbakemeldinger dersom det skulle ha sneket seg inn feil eller mangler.
(Går litt fort i svingene av og til når man prøver å "levere" raskt).
Noen alternative fremgangsmåter med samme svar:
Oppgave 9 del 1 så er det mulig å finne den ukjente andregradsfunksjonen f(x) siden vi vet begge nullpunktene. Deretter er det mulig å løse den matematisk ved å sette inn den faktiske funksjonen inn i ulikheten.
Oppgave 5c del 2 kan vel gjøres noe lettere med å forklare at vi har to parallelle linjer med samme lengde (a+b), samt at motstående vinkler er like (og ikke 90 grader) siden det er samme figur rotert 180 grader. Parvis like lange sider med parvis like vinkler.
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til hele eksamen 1T høsten 2020.
Som vanlig setter jeg stor pris på tilbakemeldinger dersom det skulle ha sneket seg inn feil eller mangler.
(Går litt fort i svingene av og til når man prøver å "levere" raskt).
Noen alternative fremgangsmåter med samme svar:
Oppgave 9 del 1 så er det mulig å finne den ukjente andregradsfunksjonen f(x) siden vi vet begge nullpunktene. Deretter er det mulig å løse den matematisk ved å sette inn den faktiske funksjonen inn i ulikheten.
Oppgave 5c del 2 kan vel gjøres noe lettere med å forklare at vi har to parallelle linjer med samme lengde (a+b), samt at motstående vinkler er like (og ikke 90 grader) siden det er samme figur rotert 180 grader. Parvis like lange sider med parvis like vinkler.
Er enig i at oppgave 5c del 2 sikkert kan forklares enklere. Det jeg gjør i den litt "kronglete" forklaringen er å vise at vi kan si sikkert at de to sidene med lengde (a+b) faktisk er parallelle. Selv om det tydelig ser slik ut på figuren, kan vi ikke si det helt sikkert uten en eller annen form for forklaring. Når vi har vist at disse er parallelle, følger det at de andre sidene også er det.
Hvor mange poeng feil kan man i utgangspunktet få og fortsatt ligge på 6ern? Hvis man ser bort i fra det helhetlige inntrykket som også spiller en rolle.
Mat2020 skrev:Hvor mange poeng feil kan man i utgangspunktet få og fortsatt ligge på 6ern? Hvis man ser bort i fra det helhetlige inntrykket som også spiller en rolle.
Vanligvis er nedre grense 56/60 poeng i den veiledende skalaen
(Men akkurat for denne karakteren pleier det å være uttrykt eksplisitt i sensorveiledingen at kandidater som har lavere poengsum også kan få toppkarakter basert på helhetsinntrykk)
Hei :)Jeg fikk riktig svar på oppgave 13, del 1. Problemet er at jeg ikke hadde utregning, men kun forklarte hvordan jeg tenkte. Vil jeg få uttelling for dette tror dere?
Mat2020 skrev:Hvor mange poeng feil kan man i utgangspunktet få og fortsatt ligge på 6ern? Hvis man ser bort i fra det helhetlige inntrykket som også spiller en rolle.
Tror det skal være maks 4 feil. Er i hvert fall det som står i sensorveiledningen:)
mattebruker skrev:Hei :)Jeg fikk riktig svar på oppgave 13, del 1. Problemet er at jeg ikke hadde utregning, men kun forklarte hvordan jeg tenkte. Vil jeg få uttelling for dette tror dere?
mattebruker skrev:Hei :)Jeg fikk riktig svar på oppgave 13, del 1. Problemet er at jeg ikke hadde utregning, men kun forklarte hvordan jeg tenkte. Vil jeg få uttelling for dette tror dere?
åpenbart ikke
Det er 3 poeng mulig på den oppgaven. Hvis du har rett svar, og i tillegg har forklart hvordan du har tenkt, kan man ikke utelukke at du får noe uttelling. Når oppgaveteksten sier "bestem", betyr det at man har metodefrihet, men er umulig å svare sikkert på det du lurer på uten å faktisk se hva du har svart.
mattebruker skrev:Hei :)Jeg fikk riktig svar på oppgave 13, del 1. Problemet er at jeg ikke hadde utregning, men kun forklarte hvordan jeg tenkte. Vil jeg få uttelling for dette tror dere?
åpenbart ikke
Det er 3 poeng mulig på den oppgaven. Hvis du har rett svar, og i tillegg har forklart hvordan du har tenkt, kan man ikke utelukke at du får noe uttelling. Når oppgaveteksten sier "bestem", betyr det at man har metodefrihet, men er umulig å svare sikkert på det du lurer på uten å faktisk se hva du har svart.
Ja, skjønner at det kan bli vanskelig å si noe uten å faktisk se besvarelsen. Tusen takk for svar!
Mat2020 skrev:Hvor mange poeng feil kan man i utgangspunktet få og fortsatt ligge på 6ern? Hvis man ser bort i fra det helhetlige inntrykket som også spiller en rolle.
Vanligvis er nedre grense 56/60 poeng i den veiledende skalaen
(Men akkurat for denne karakteren pleier det å være uttrykt eksplisitt i sensorveiledingen at kandidater som har lavere poengsum også kan få toppkarakter basert på helhetsinntrykk)
Jeg har regna meg frem til 8 poeng feil, men har bommet på de "enkle" oppgavene og fått fullpott på de "vanskeligere" oppgavene. Føler 8 poeng er litt drøyt for en 6er, tror du 6ern er utenfor rekkevidde?