fysikk 1 mekanisk energi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei jeg jobber med fysikkoppgaver til en prøve og forstår ikke hvordan jeg skal starte å løse denne oppgaven.

oppg 3.34 i ergo 1

Kari går i en barnehage der sklien er 2,0m høy og 3,5m lang. Når hun slipper seg fra toppen, kommer hun ned med en fart på 4,5m/s. Kari har massen 20kg.
a)hvor mye mekanisk energi mister Kari på turen ?
b) Hvor stort er friksjonsarbeidet?
c) Hvor stor er friksjonkraften?

svar:
a) 0,19kJ
b)-o,19kJ
c)54N
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, vi kan her regne ut forskjellen i den mekaniske energien hun har på toppen og i bunnen av sklien.

I toppen: Regner med startfarten er 0, så hun har kun potensiell energi. Energien hennes er derfor: $E_{\textrm{topp}} = E_{p0} = mgh_0 = 20\,\mathrm{kg}\cdot 9.81\,\mathrm{m/s^2}\cdot 2.0\,\mathrm{m} = 392.4\,\mathrm{J}$

I bunnen; Her er den potensielle energien null, så hun har kun kinetisk energi. Energien hennes nå er derfor: $E_{\textrm{bunn}} = E_k = \frac{1}{2}mv^2 = \frac{1}{2}\cdot 20\,\mathrm{kg}\cdot \bigl(4.5\,\mathrm{m/s}\bigr)^2 = 202.5\,\mathrm{J}$

Her ser vi at hun har mistet $392.4\,\mathrm{J} - 202.5\,\mathrm{J} = 189.9\,\mathrm{J} \approx 0.19\,\mathrm{kJ}$ av energien hun hadde på toppen. Dette er fordi det har vært friksjon i sklien, slik at energien ikke er bevart.

Oppgave b og c kan du nå forsøke på selv, og si fra hvor du står fast.
Gjest

Tusen takk, men jeg står også litt fast på oppgave b.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest skrev:Tusen takk, men jeg står også litt fast på oppgave b.
Utnytt at
$$W_{\Sigma F}=\Delta E_k$$
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Gjest skrev:Tusen takk, men jeg står også litt fast på oppgave b.
Kari har mistet $0.19\,\textrm{kJ}$ med energi. Husk at arbeid og energi er to sider av samme sak, så denne energien har Kari mistet fordi friksjonskraften har utført et negativt arbeid på henne.
Svar