Spørsmål vedrørende hjelpemiddel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
fsten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 13/01-2021 11:26
Sted: Oslo

Hei! Beklager i forkant om dette ikke er rett sted å poste slik, er ny på forumet.

Driver med oppg. 4.73 i sinus R1 (2018)

Oppgaven lyder som følger:
Forskere tror at det om x år kommer til å være G(x) gauper innenfor et bestemt område, der
G(x) = 100 + 60 * ln(x+1), x ∈ [0,10]


Fasiten lyder.
G(5) = 100 + 60 * ln(5+1) =100 + 60ln 6 ≈ 208

Jeg trenger ikke hjelp med selve oppgaven, men spørsmålet mitt er altså når man regner seg til gaupebestanden om 5 år; er dette en oppgave man ville fått på del 1, eller del 2. Er det forventet at man skal finne ≈ 208 med regning, eller bruke hjelpemiddel?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har aldri opplevd at man skal regne ut logaritmer for hånd, med unntak av trivielle verdier som $\ln 1$ og $\ln e$.

I dette tilfellet har vi $\ln 6$, og det forteller meg at utregninga er en kalkis-jobb.
Bilde
fsten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 13/01-2021 11:26
Sted: Oslo

Aleks855 skrev:Jeg har aldri opplevd at man skal regne ut logaritmer for hånd, med unntak av trivielle verdier som $\ln 1$ og $\ln e$.

I dette tilfellet har vi $\ln 6$, og det forteller meg at utregninga er en kalkis-jobb.
Takk for svar! Ja jeg antok egentlig det, men jeg vil ikke ta noen sjanser :lol:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Men det er likevell greit å ha en magefølelse for hva svaret burde være. I tilfellet kalkulatoren din fusker eller du skriver inn feil. Siden $e < 6 < e^2$, der e er eulers konstant får vi følgende

$$
\ln e < \ln 6 < \ln e^2
$$
når vi tar logaritmen av begge sider. Dermed er $1 < \ln 6 < 2$, og siden $6$ ligger nærmere $e^2$ enn $e$ så ligger $\ln 6$ nærmere $2$ enn $1$.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
fsten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 13/01-2021 11:26
Sted: Oslo

Nebuchadnezzar skrev:Men det er likevell greit å ha en magefølelse for hva svaret burde være. I tilfellet kalkulatoren din fusker eller du skriver inn feil. Siden $e < 6 < e^2$, der e er eulers konstant får vi følgende

$$
\ln e < \ln 6 < \ln e^2
$$
når vi tar logaritmen av begge sider. Dermed er $1 < \ln 6 < 2$, og siden $6$ ligger nærmere $e^2$ enn $e$ så ligger $\ln 6$ nærmere $2$ enn $1$.
Takk for input, og godt poeng.
Svar