Innstrålingstetthet - fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei, har en oppgave her som jeg sitter bomfast på,.

To andre planeter, A-Cho og Lulla, går i baner rundt en annen stjerne, Regulus. Baneradien til Lulla er 3 ganger så stor som baneradien til A-Cho. Innstrålingstettheten på A-Cho er 36 W/m^2.

Finn innstrålingstettheten på planeten Lulla.

Den eneste informasjonen jeg får direkte ut er at jeg setter baneradien til Lulla: R (lulla) = 3*R(A-Cho)
I tillegg, at innstrålingstettheten, E = 36 W/m^2.

Jeg har forøvrig tenkt følgende lover og formler:
M = sigma * T^4 , lille sigga = stefanboltzmannskonstat og T = temperaturen i kelvin

L = M*A eller L = E*A , der L = totale utstrålte effekt, M = utstrålingstetthet, E = innstrålingstetthet
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Velger å "bumpe" :)
Trenger hjelp, prøve snart. ;)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Noen??
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

bump, please hjelp meg :)
holgis

ThomasSkas skrev:Hei, har en oppgave her som jeg sitter bomfast på,.

To andre planeter, A-Cho og Lulla, går i baner rundt en annen stjerne, Regulus. Baneradien til Lulla er 3 ganger så stor som baneradien til A-Cho. Innstrålingstettheten på A-Cho er 36 W/m^2.

Finn innstrålingstettheten på planeten Lulla.

Den eneste informasjonen jeg får direkte ut er at jeg setter baneradien til Lulla: R (lulla) = 3*R(A-Cho)
I tillegg, at innstrålingstettheten, E = 36 W/m^2.

Jeg har forøvrig tenkt følgende lover og formler:
M = sigma * T^4 , lille sigga = stefanboltzmannskonstat og T = temperaturen i kelvin

L = M*A eller L = E*A , der L = totale utstrålte effekt, M = utstrålingstetthet, E = innstrålingstetthet
Svar