Hei. Skal finne nullpunktene til funksjonen x^3-3x^2. Jeg vet at abc-formelen skal brukes for å løse andregradslikninger, men hva gjør man i dette tilfellet?
Gjorde: x(x^2-3x)=0 ...
Nullpunkter
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei, du er på rett vei - trikset her er at hvis vi har et faktorisert uttrykk som er lik null, så vet vi at en av faktorene må være lik 0.
Den eneste måten at et produkt kan bli lik null på, er at minst én av faktorene er 0.
Når du da har faktorisert uttrykket ditt til = 0, så vet vi at enten må eller så må . Og den siste her kan vi løse helt tilsvarende, siden den kan faktoriseres til .
Den eneste måten at et produkt kan bli lik null på, er at minst én av faktorene er 0.
Når du da har faktorisert uttrykket ditt til
Takk!SveinR wrote:Hei, du er på rett vei - trikset her er at hvis vi har et faktorisert uttrykk som er lik null, så vet vi at en av faktorene må være lik 0.
Når du da har faktorisert uttrykket ditt til= 0, så vet vi at enten må eller så må . Og den siste her kan vi løse helt tilsvarende, siden den kan faktoriseres til .
Lurer på en oppgave til
6.89 (sigma s1)
f(x)= -1/3x^3 - x^2 + 4/3
d) Finn likningen for tangenten i x=1. Tegn grafen til tangenten i samme koordinatsystem.
x=1
f(1)= -1/3*1^3 - 1^2 + 4/3
f(1)= -1/3 - 1 + 4/3
f(1)= 0 (y)
f’(x)= -x^2 - 2x
f’(1)= -1^2 - 2*1
f’(1)= 1 - 2= -1 (stigningstall)
y2-y1= a(x2-x1)
y-0= -1(x-1)
y= -x+1
Svaret mitt blir feil, for løsningen er y= -3x+3
Trenger også hjelp til disse to, om noen har tid
e) Undersøk om funksjonen har noen tangent med stigningstallet 2. Forstår ikke hvorfor det står i løsningen at denne ikke har noen løsning.
f) For hvilke verdier av b har likningen f(x)=b tre forskjellige løsninger? Hva må gjøres her?
6.89 (sigma s1)
d) Finn likningen for tangenten i x=1. Tegn grafen til tangenten i samme koordinatsystem.
x=1
f(1)= -1/3 - 1 + 4/3
f(1)= 0 (y)
f’(x)= -x^2 - 2x
f’(1)= -1^2 - 2*1
y2-y1= a(x2-x1)
y-0= -1(x-1)
y= -x+1
Trenger også hjelp til disse to, om noen har tid
e) Undersøk om funksjonen har noen tangent med stigningstallet 2. Forstår ikke hvorfor det står i løsningen at denne ikke har noen løsning.
f) For hvilke verdier av b har likningen f(x)=b tre forskjellige løsninger? Hva må gjøres her?
123matte wrote:Lurer på en oppgave til
6.89 (sigma s1)
x=1
f(1)= -1/3 - 1 + 4/3
f(1)= 0 (y)
f’(x)= -x^2 - 2x
f’(1)= -1^2 - 2*1
y2-y1= a(x2-x1)
y-0= -1(x-1)
y= -x+1
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
e)123matte wrote:Lurer på en oppgave til
dvs ingen reelle løsninger
Takk, den klarte jeg å overse to gangerJanhaa wrote:123matte wrote:Lurer på en oppgave til
6.89 (sigma s1)
x=1
f(1)= -1/3 - 1 + 4/3
f(1)= 0 (y)
f’(x)= -x^2 - 2x
f’(1)= -1^2 - 2*1
y2-y1= a(x2-x1)
y-0= -1(x-1)
y= -x+1

Altså har den ingen løsninger fordi det blir 0?Janhaa wrote:e)123matte wrote:Lurer på en oppgave til
dvs ingen reelle løsninger
-
- Weierstrass
Vedk.punkt e:
Grafen til f har ein tangent med stign. tal lik 2
f'( x ) = 2
Denne likninga ikkje har nokon løysing då 2 V = < , 1 ]
Grafen til f har ein tangent med stign. tal lik 2
f'( x ) = 2
Denne likninga ikkje har nokon løysing då 2
f)
så vidt jeg ser, for:
b=0
og
b>0
så har
f(x)=b
3 ulike løsninger...
f(x) synker frem til x = -2, hvor den har et lokalt minimum for så å stige frem til x = 0 for atter å synke for x>0.
x-aksen blir tangent til funksjonen f(x) - b hvis f(-2) -b = 0 , f(-2) - b = 0 => b = 0.
For b = 0 har f(x) - b to ulike løsninger. For b < 0 har den tre ulike løsninger og for b > o én løsning.
så vidt jeg ser, for:
b=0
og
b>0
så har
f(x)=b
3 ulike løsninger...
f(x) synker frem til x = -2, hvor den har et lokalt minimum for så å stige frem til x = 0 for atter å synke for x>0.
x-aksen blir tangent til funksjonen f(x) - b hvis f(-2) -b = 0 , f(-2) - b = 0 => b = 0.
For b = 0 har f(x) - b to ulike løsninger. For b < 0 har den tre ulike løsninger og for b > o én løsning.
ja, det gikk litt fort, men:jos wrote:f)
så vidt jeg ser, for:
b=0
og
b>0
så har
f(x)=b
3 ulike løsninger...
f(x) = 1 > 0,
dvs b = 1 > 0
gir 3 løsninger iallfall