Delta X

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anne-Gudrun
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/05-2006 19:20
Sted: Verdal
Kontakt:

Kan noen være så snill å hjelpe meg med Delta X- metoden? Skal opp i matte på fredag, men sliter litt med å forstå nevnte emne.
Som Knut Borge sa det; "Jeg er i form! Rundhet er også en form"... ;)
Gjest

Hmm, mener du Delta som i den greske bokstaven delta?

I så fall så menes det differansen mellom to tall. f.eks differansen mellom 20km/h og 5km/h er 15km/h altså er Deltax = 15
Metoden brukers mye i fysikk.
Anne-Gudrun
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/05-2006 19:20
Sted: Verdal
Kontakt:

Anonymous skrev:Hmm, mener du Delta som i den greske bokstaven delta?

I så fall så menes det differansen mellom to tall. f.eks differansen mellom 20km/h og 5km/h er 15km/h altså er Deltax = 15
Metoden brukers mye i fysikk.

Det er det jeg mener, ja... men hvordan bruker man delta X metoden, da?
Som Knut Borge sa det; "Jeg er i form! Rundhet er også en form"... ;)
Atypic
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 05/11-2002 22:48
Kontakt:

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner problemstillingen.

Delta-X er en vanlig formulering for en endring i variablen X, det seg være en infetisimal endring dx eller en litt "større" endring.

Vi relaterer ofte "delta x" til en endring i posisjon på x-aksen i et koordinatsystem, ofte med hensyn på tiden t, slik at vi kan f.eks. utrykke stigningsraten til en funksjon ved tiden.

DX = (etter endring - start), eller lignende.

Forklar gjerne mer nøyaktig hva du lurer på, så kan vi sikkert hjelpe litt mer nøyaktig også.
Gjest

(y2-y1)/(x2-x1)=Delta Y/Delta X
Svar