Diskusjonstråd for 2mx-eksamen 2006

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Anders C skrev:For min det synes jeg det hele gikk kjempebra. Er ganske sikker på at alt er riktig faktisk, bortsett fra at jeg glemte at den sinus/cosinus/tangens-oppgaven kunne ha to løsninger...

håper ikke det ødela for 6'ern :?
Det glemte jeg på min 2MX-eksamen også. På en oppgave. Men ødela ikke :)
Maddix
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 03/05-2005 17:48
Sted: Sotra

M3 lå mellom C og B. Den var 1/2 av CB og jeg brukte det til å finne den!
You got to cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice!
Gjest

På ulikhetsoppgaven presterte jeg å skrive feil X verdi. Skulle egentlig finne der X<0, men jeg fant x>0, og dette så jeg først i kladden etter å ha levert. Vil jeg få noe poeng for dette da? Hadde jo helt riktig fremgangsmåte med fortegnslinje osv., men klarte da å skrive omvendt svar :cry:
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Du vil sikkert få litt trekk for det, men sikkert ikke mer enn et halvt poeng. :)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Maddix skrev:M3 lå mellom C og B. Den var 1/2 av CB og jeg brukte det til å finne den!
Husker du 1/2 CB ble??
Maddix
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 03/05-2005 17:48
Sted: Sotra

CB*0,5 = ((1/2), (-4/2) = ((0,5),(-2)) = CS
You got to cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice!
Gjest

Synes å huske A(0,0), B(4,0) og C(1,4)
[BC] = [-3, 4]

1/2[BC]= [-3/2, 2]

Eller noe sånt, er ikke sikker.
Anders C

Candela skrev:
Anders C skrev:For min det synes jeg det hele gikk kjempebra. Er ganske sikker på at alt er riktig faktisk, bortsett fra at jeg glemte at den sinus/cosinus/tangens-oppgaven kunne ha to løsninger...

håper ikke det ødela for 6'ern :?
Det glemte jeg på min 2MX-eksamen også. På en oppgave. Men ødela ikke :)
Høres supert ut, da håper jeg du har rett, hehe... ser ut som jeg har alt annet riktig ut i fra det som blir sagt her.. :D
blomsty
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 25/05-2006 12:58
Sted: sandefjord

Det var 1,5 på integralet ja! var jo bare å forandre - til +:D

Å fy jammen så lett sannsynligheten var! ble så glad jeg, for sannsynlighet er ikke det jeg er best i!

Læreren min syntes prøven var alt for lett..hehe.. han gir jo alltid dritvanskelige oppgaver:/

Jeg fikk at AM3 var (5/3,2) eller noe jeg..fikk hvertfall ikke (5,4), men gjorde det på samme måte med å lage parameterframstilling og sette det lik S. Da fikk jeg at begge t'ene var (2/3) ergo S lå på linja=)

men den korteste veien for båten var når vinkel C var 90 grader?
Maddix
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 03/05-2005 17:48
Sted: Sotra

Korteste var når det gikk en 90 graders vinkel fra båtruten og til B
You got to cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice!
homersim
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 31/05-2006 19:40

Knut Erik skrev:Tror det vaar:
[tex]\int\limits_{ - \ln 2}^{\ln 2} {(2e^x - e^{ - x} )dx}[/tex]

Som gir
[tex]\left[ {2e^x + e^{ - x} } \right]_{ - \ln 2}^{\ln 2} = \left[ {2e^{\ln 2} + e^{ - \ln 2} } \right] - \left[ {2e^{ - \ln 2} + e^{\ln 2} } \right] = 4,5 - 3 = 1,5[/tex]
Skjærer ikke den grafen i x? (slik at vi må dele opp)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Anonymous skrev:Synes å huske A(0,0), B(4,0) og C(1,4)
[BC] = [-3, 4]

1/2[BC]= [-3/2, 2]

Eller noe sånt, er ikke sikker.
men WTF, det var jo akkurat slik jeg fikk, men fikk alikavel ikke

AS = t * AM3 til å gå opp slik at t gjør at de er paralelle :S
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

homersim skrev:
Knut Erik skrev:Tror det vaar:
[tex]\int\limits_{ - \ln 2}^{\ln 2} {(2e^x - e^{ - x} )dx}[/tex]

Som gir
[tex]\left[ {2e^x + e^{ - x} } \right]_{ - \ln 2}^{\ln 2} = \left[ {2e^{\ln 2} + e^{ - \ln 2} } \right] - \left[ {2e^{ - \ln 2} + e^{\ln 2} } \right] = 4,5 - 3 = 1,5[/tex]
Skjærer ikke den grafen i x? (slik at vi må dele opp)
jo, men det er ikke meningen å dele opp her, vi skal finne integralet ikke arealet ^^
Lord X
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 249
Registrert: 18/05-2004 17:25

Jeg fant at AM3 var en del av en linje med funksjonsuttrykket y=0,8x. Var dette riktig? Og så satte jeg bare inn punktene for x og y i S(5/3 og 4/3) og fant ut at:

4/3=0,8*(5/3)

4/3=4/3
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
homersim
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 31/05-2006 19:40

kalleja skrev: jo, men det er ikke meningen å dele opp her, vi skal finne integralet ikke arealet ^^
Drit.. Da har jeg feil på den, og feil på de siste spørsmålene til vektoroppgaven (der AM3 ikke svippa innom S hos meg), og garantert et par andre feil rundt omkring... Femmeren lever farlig...
Svar