Statistikk-forum

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Noen som kjenner til et eget (helst norsk) forum hvor man kan få hjelp til å løse oppgaver i statistikk (går førsteåret på BI)?
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Du kan jo prøve her, skulle være mange her som kan mer enn nok statistikk til det nivået. Selv har jeg vært innom emner som sannsynlighetsregning, multivariabel regresjon, hypotesetesting både med og uten antagelser ang fordeling, stokastisk modellering og simulering, tidsrekkemodeller, markovprosesser og statistisk interferens.

Det finnes nok flere her som har hatt mer enn meg også, så kjør på!!
Gjest_trådstarter

Det høres jo bra ut!! Får utlevert case til uken med påfølgende eksamen to uker senere. Caset får man jobbe med hvem man vil med og jeg regner med at det dukker opp noen spørsmål da. Kjekt å vite at det kan være hjelp å få her! :)
Sjnuppa_21
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 09/06-2006 14:03

Åssen går det med caset ditt??
Har du kommet frem til en løsning?
Gjest

Problemstilling; E coli
Anta at Gilde kjøttdeg IKKE inneholdt E coli.
Du har en gruppe på 24 barn hvorav 12 har spist Gilde kjøttdeig. 6 barn blir syke av E coli. Se på de 6 syke barna som et tilfeldig utvalg fra de 24.

Hva er sannsynligheten for at alle de 6 syke har spist Gilde kjøttdeig?
Hvor sterk var mistanken?

Noen som kan hjelpe?
ebba

Her kunne jeg ønske du fikk hjelp, ja, for da hadde jeg også kunnet nyte det. For vanskelig for meg, skal også ha eksamen onsdag.
Matteliten
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 27/02-2006 19:11
Sted: Trondheim

Ebba

Tusen takk :lol: Tror dette kan hjelpe. Er helt grønn i dette faget. :D [/quote]
hjelp meg

P(TV < 60) = P(z < 60−104/30 ) = P(z < −1.47) = 0.0708

noen som vet hvordan man kommer frem til tallet 0.0708?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

hjelp meg skrev:P(TV < 60) = P(z < 60−104/30 ) = P(z < −1.47) = 0.0708

noen som vet hvordan man kommer frem til tallet 0.0708?
Det er et tabelloppslag.

Bilde

Hvis du tar et statistikk-kurs, så skal du ha fått utdelt denne tabellen for standardnormalfordelinga.
Bilde
Svar