2mx for dummies

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Nobrain
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 29/06-2006 01:32
Sted: Oslo

Hei alle sammen :D

Skal starte på studie som krever 2mx som forkurs.
Forkurset starter om 6mnd så jeg har "litt" tid til lesing. :shock:
Problemet er at jeg ikke har hatt matte lenger en 9klasse, i august er det 25 år siden. :oops: ( Vel jeg hadde litt på yrkes skole men det var fint lite)

Jeg trenger ikke litt hjelp, snarere MYE. Men hvor skal jeg starte..
Finnes det feks en 2mx for dummies bok, sikkert ikke men har du tips om gode bøker for en nybegynner blir jeg glad.

Er det håp tror du? :roll:
Try walking in my shoes.
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Dersom du ikke har hatt matte lengre enn til gamle 9. klasse vil jeg anbefale deg å snuse litt på 1mx-bøker før du starter med 2mx. :)

Det vil nok gjøre lesingen uhyre mye lettere.
Har dessverre ingen forslag til bøker, men ønsker deg lykke til med studiene. Husk at du alltids kan søke hjelp på disse sidene. :)
Nobrain
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 29/06-2006 01:32
Sted: Oslo

Ja det er nok en god ide å starte med 1mx.

Takk for tipset. :D
Try walking in my shoes.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Hei, akkurat fullført forkurs og det var flere enn bare meg som ikke hadde hatt matte på en god stund.
Jeg tror hvis du virkelig vil klarer du det! De fleste kommer seg i gjennom med en god del jobbing. Jeg personlig var ikke så mye på skolen, men leste (regnet masse oppgaver + litt til) heller hjemme å brukte dette forumet noen ganger, dette fungerte for meg.
Jeg ville prøvd å skaffe meg en bok med endel eksempler i, mange som jeg har vært borti er altfor dårlig til dette, halve boka er heller om bakrunnen til en formel osv.. joda kjekt å vite, bare synd du aldri har bruk for den kunnskapen hvis du aldri klarer å bruke den nevnte formelen!

Til slutt vil jeg si at dette forumet er mye bedre enn en lærer og en lærebok, her får du flere sider og tanker ved et problem enn hva du får av din lærer. Du får også raske svar! Dette er stedet å være når man sliter i matte :D

Mitt tips: Stikk i en bokhandler å kjøp en bok som dekker pensumet ditt eller også mer grunnleggende, start å regne oppgaver, kom hit og spør når du sitter fast
Nobrain
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 29/06-2006 01:32
Sted: Oslo

Lastet ned noen oppgaver bare for å se hva jeg har i vente, shiiit :shock:
Vel jeg er mer motivert nå en noen gang før så dette må jeg klare.
Men jeg kommer sikkert til å plage vettet av folk her i forumet utover høsten.

Tusen takk for hjelpen så langt.
Try walking in my shoes.
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei NoBrain,

Jeg kan anbefale denne boka:
http://www.matematikkforlaget.no/#matte750

Har den selv, og er storfornøyd!

Nadeem
Nobrain
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 29/06-2006 01:32
Sted: Oslo

Har tittet på den allerede, tror jeg kjøper den.

Du får meg nesten til å angre på valg av nick. Syns det passet så fint :roll: Veel etter Jul er jeg skarp som kniven, kanskje.

Takk så lenge og takk for tipset
Try walking in my shoes.
helge1
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 30/06-2006 21:43
Sted: Horten

Enig med Mayhassen, finn en bok som dekker pensumet, men den raskeste varianten er å kjøpe den boka de bruker på kurset, den er sannsynligvis den samme i år som i fjor, så du kan kjøpe brukt også.

Jeg tok sommerkurs før jeg skulle begynne på høyskolen, og det viste seg at forkursboka var den samme som året før. Ikke mye endring i slike bøker. Ta kontakt med den skolen du skal ta forkurset på, f.eks via mail, de kan gi de beste tipsene om hva slags bøker/bokserie du kan satse på. Der jeg gikk brukte de "sinus" matematikk bøkene.

Da jeg spurte veilederne på forkurset om hva jeg burde lese på etter at jeg var ferdig med forkurset, så anbefalte de meg å kjøpe matteboka for ingeniørstudiet, og tjuvstarte på pensumet som kom etterpå.

Det gjorde jeg ikke, men i ettertid ser jeg at med et par uker kikk på første kapittel av den boka, hadde jeg lært mer enn av å repetere fra forkurset. Som regel er det mye av det samme når du starter på neste kurs. Men man blar mellom bøkene om det man lurer på.

Og ikke glem at en halvtime med lesing i snitt om dagen er nok (for bestått) når du er student. Skal du lære matte intensivt, så sett av noen timer i uka der du kan jobbe med regning i fred og ro.
helge1
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 30/06-2006 21:43
Sted: Horten

Apropå grunnkurs i matte (1MX), så tok jeg det på voksenopplæringen på kveldstid mens jeg var i fast jobb.

Mange videregående skoler tilbyr opplæring i fag som trengs for studiekompetanse, og dette er ofte tilbud på kveldstid i kommunene/fylkeskommunene.

Bor du i Vestfold, anbefaler jeg:

http://gvs.vfk.no/default.aspx?path={1D ... 10C7EA8E96}
Nobrain
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 29/06-2006 01:32
Sted: Oslo

Riktig valg av bøker og metode for å lære er vist det jeg trenger å vite i første omgang. Jeg begynner å forstå bedre hva som må til og ser ikke så mørkt på matte lenger. Som matte læreren sa, du trenger bare bestå.

Tusen takk igjen for alle tips og råd.

Keep it comming
Try walking in my shoes.
Svar