Usikker på hva jeg skal gjøre når det er X i nevner, her er de:
oppg. 1:[tex]\frac{3}{x-2}=\frac{2}{x+3}[/tex]
oppg. 2: [tex]1-\frac{4-x}{x+2}=\frac{x}{x+2}-\frac{5+2x}{x+2}[/tex]
Takker for svar:)
PS: Fikk til den første oppgaven
2 oppgaver med x i nevner
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Over-Guru
- Posts: 1686
- Joined: 03/10-2005 12:09
Signaturen Tontus har rett i at en skal gange likningen med fellesnevner x+2 på begge av sider av likhetstegnet, men glemmer å sette parantes rundt tellerne i likningen. Det korrekte resultatet av denne multiplikasjonen med x+2 er
x + 2 - (4 - x) = x - (5 + 2x)
som igjen gir
x + 2 - 4 + x = x - 5 - 2x
2x - 2 = -x - 5
2x + x = -5 + 2
3x = -3
x = -3/3
x = -1.
x + 2 - (4 - x) = x - (5 + 2x)
som igjen gir
x + 2 - 4 + x = x - 5 - 2x
2x - 2 = -x - 5
2x + x = -5 + 2
3x = -3
x = -3/3
x = -1.
-
- Over-Guru
- Posts: 1686
- Joined: 03/10-2005 12:09
Spørsmålet er ikke dumt. Resultatet av å multipliserer venstre side av likningen med x - 2 er egentlig
[tex]1 \cdot (x \:-\: 2) \:-\: (4 \:-\: x). [/tex]
Men et tall eller algebraisk uttrykk som ganges med 1 gir jo tallet/uttrykket selv til svar. Derfor skriver man som regel x - 2 i stedet for 1∙(x - 2) når en løser likningen. (Men det er selvsagt tilatt å anvende sistnevnte skrivemåte om man foretrekker det.
[tex]1 \cdot (x \:-\: 2) \:-\: (4 \:-\: x). [/tex]
Men et tall eller algebraisk uttrykk som ganges med 1 gir jo tallet/uttrykket selv til svar. Derfor skriver man som regel x - 2 i stedet for 1∙(x - 2) når en løser likningen. (Men det er selvsagt tilatt å anvende sistnevnte skrivemåte om man foretrekker det.