Trigonometri-likninger 3MX

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
MatiasL
Pytagoras
Pytagoras

Hei, holder på med en innlevering, og lurer på om dere kunne hjulpet meg med disse? Har regnet de selv, men er usikkert på om alle ble riktig. Er også fint å være sikker på at man har gjort det riktig. Har enda et annet spørsmål: Hva betyr: "finn løsningsmengden"? (til en likning)
Image

Mvh Matias
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Løser likningene for deg - grensene kan du sette inn på lommeregner.

Nr 1
Denne er ikke så vanskelig nå. :) Bare sett at tan[sup]2[/sup]x = u
så har du en annengradslikning med tanke på u. Her finner du to røtter som du setter tanx lik. :)

arrh! Dessverre er jeg ei klar nok i hodet til å fullføre! Noen andre flinke får overta. :wink:
Last edited by Knut Erik on 18/10-2006 19:32, edited 2 times in total.
sEirik
Guru
Guru

"Finn løsningsmengden" betyr at du skal finne mengden av alle x som gjør likningen sann.
F.eks. [tex]x^2 = 4[/tex], løsningsmengden [tex]L = \{-2, 2\}[/tex] fordi dette er mengden av alle x som gjør at [tex]x^2 = 4[/tex].
MatiasL
Pytagoras
Pytagoras

Søren, glemte en potens der. Det skal være (tan^2)x. Ville vært litt for lett ellers. Oppdaterte bildet.
MatiasL
Pytagoras
Pytagoras

Ja, har brukt kalkulatoren til likning a), men man får jo flere løsninger, og alle skal vel ikke være der siden x er element i - [symbol:pi] , [symbol:pi] . Så jeg er ikke helt sikkert på om svarene mine ble riktige.

Noen som kan prøve å løse noen av likningene? Trenger dette til fredag.
Post Reply